Menü
Planen Sie Ihren Besuch
  • Fundatie Sammlung

    Die über 11000 Objekte umfassende Kunstsammlung des Museum de Fundatie setzt sich aus einer Anzahl unterschiedlicher Sammlungen zusammen. Lesen Sie hier über ihre Geschichte.

    mehr lesen

  • Dirk Hannema

    Der frühere Direktor des Museum Boymans in Rotterdam, Dirk Hannema, hat die umfangreiche Fundatie Sammlung bildender Kunst während des 20. Jahrhunderts zusammengetragen.

    mehr lesen

  • Ein Teil der Sammlung

    Entdecken Sie einen Teil unserer Sammlung auf dieser Seite. Suchen Sie nach Hersteller, Technik, Herstellungsdatum oder geben Sie Ihren eigenen Suchbegriff ein.

Terug naar collectie

Bernardo Strozzi

Christus en de Samaritaanse vrouw bij de bron.

  • Christus en de Samaritaanse vrouw bij de bron.
  • Sinds 1964 is Museum de Fundatie in het bezit van het schilderij Christus en de Samaritaanse Vrouw bij de Bron van de Italiaan Bernardo Strozzi uit 1635. Dirk Hannema, grondlegger van Museum de Fundatie, verwierf het doek in 1933 voor zijn moeder Hermine de Stuers. Hij zou het werk later van haar erven en schonk het in 1964 aan de door hem opgerichte Stichting Hannema-de Stuers Fundatie.

     Tot 1933 was het schilderij eigendom van de welvarende Duitse ondernemer en kunstverzamelaar Richard Semmel (1875-1950). Semmel woonde met zijn vrouw Clara Cäcilie Brück in Berlijn en was daar eigenaar van een grote textielfabriek. Het echtpaar had geen kinderen. Semmels Joodse afkomst, zijn leidende rol binnen de textielindustrie en zijn betrokkenheid bij de Deutsche Demokratische Partei maakten dat hij onder zware druk kwam te staan toen de Nazi’s in 1933 in Duitsland aan de macht kwamen. In de jaren die volgden verloor hij zijn fabriek en zijn kapitaal en viel zijn omvangrijke kunstverzameling uiteen. Semmel had een fraaie collectie weten op te bouwen, waarbij de nadruk lag op de Hollandse 17e-eeuwse schilderkunst. Hij bezat onder andere werk van Aelbert Cuyp, Govaert Flinck, Pieter de Hoogh en Nicolaes Maes. Maar ook de oude Vlaamse meesters Quinten Massijs en Jan van Scorel waren vertegenwoordigd. Semmels interesse voor de negentiende eeuw bleek uit schilderijen van kunstenaars als Paul Gauguin, Vincent van Gogh, Camille Pissarro en Auguste Renoir.

     Semmel en zijn vrouw vluchtten in 1933 naar Nederland en veilden anoniem op 21 november van dat jaar bij het Amsterdamse veilinghuis Frederik Muller & Cie. een gedeelte van hun kunstcollectie, waaronder Strozzi’s schilderij. Dirk Hannema, indertijd directeur van Museum Boymans te Rotterdam, kocht het daar te goede trouw. In 1939 verlieten de Semmels Nederland en vestigden zich in New York. Daar overleed mevrouw Semmel-Brück in 1945. Vijf jaar later stierf Richard Semmel. Hij benoemde Greta Grosse Eisenstad, zijn compagnon in New York, als zijn enige erfgenaam.

     In 2021 heeft Museum de Fundatie een schikking getroffen met de erven Semmel, waarbij het schilderij onderdeel blijft van de museumcollectie.

    Meer lezen

  • Bernardo Strozzi
  • 1635
    • hoogte: 86.0 cm
    • breedte: 125.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie, Zwolle en Heino/Wijhe
  • 0000002259