Menü
Planen Sie Ihren Besuch
  • Fundatie Sammlung

    Die über 11000 Objekte umfassende Kunstsammlung des Museum de Fundatie setzt sich aus einer Anzahl unterschiedlicher Sammlungen zusammen. Lesen Sie hier über ihre Geschichte.

    mehr lesen

  • Dirk Hannema

    Der frühere Direktor des Museum Boymans in Rotterdam, Dirk Hannema, hat die umfangreiche Fundatie Sammlung bildender Kunst während des 20. Jahrhunderts zusammengetragen.

    mehr lesen

  • Ein Teil der Sammlung

    Entdecken Sie einen Teil unserer Sammlung auf dieser Seite. Suchen Sie nach Hersteller, Technik, Herstellungsdatum oder geben Sie Ihren eigenen Suchbegriff ein.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Potret van Chaja Goldstein

  • Potret van Chaja Goldstein
  • De joodse zangeres Chaja Goldstein (1908-1999) werd geboren in het Poolse Rijpin, maar groeide op in Berlijn. In 1933, na de machtsovername door Adolf Hitler, week ze samen met Dora Gerson en haar theatergroep ‘Ping Pong’ uit naar Nederland. In de oorlog werd Goldstein naar Westerbork gedeporteerd, waar ze met vele andere joodse artiesten bij het cabaret werkte. Haar man, die een belangrijke functie bekleedde bij Universum Film AG, een bedrijf dat bij de nazi’s in hoog aanzien stond, wist haar uit het concentratiekamp te halen. Na de oorlog zette Goldstein haar theatercarrière voort. In 1948 emigreerde ze naar de Verenigde Staten. In de Stadsschouwburg van Amsterdam werd op 12 mei van dat jaar een afscheidsavond gehouden. Voor het programmaboekje van de avond maakte Paul Citroen de illustraties. De contacten tussen Duits-joodse emigranten in het vooroorlogse Nederland waren over het algemeen zeer talrijk en intensief. Dat Citroen en Goldstein – beiden artiest en beiden Berlijners – elkaar in dat milieu tegenkwamen, was bijna vanzelfsprekend. Tussen 1933 en 1948 portretteerde Citroen de zangeres talloze keren. Hij maakte foto’s, tekeningen, prenten en ook dit olieverfschilderij uit 1938. Het meest kenmerkende aan Goldstein was haar melancholische gezichtsuitdrukking, die tegelijkertijd haar visitekaartje was. Citroen heeft deze hier zeer treffend weergegeven, zonder te overdrijven. Opvallend is de hoekige manier waarop hij haar gezicht heeft geschilderd. De achtergrond van de figuur is volledig onbeschilderd gelaten, waardoor de contouren extra goed uitkomen. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1938
    • hoogte: 100.0 cm
    • breedte: 70.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000001919