Menü
Planen Sie Ihren Besuch
  • Fundatie Sammlung

    Die über 11000 Objekte umfassende Kunstsammlung des Museum de Fundatie setzt sich aus einer Anzahl unterschiedlicher Sammlungen zusammen. Lesen Sie hier über ihre Geschichte.

    mehr lesen

  • Dirk Hannema

    Der frühere Direktor des Museum Boymans in Rotterdam, Dirk Hannema, hat die umfangreiche Fundatie Sammlung bildender Kunst während des 20. Jahrhunderts zusammengetragen.

    mehr lesen

  • Ein Teil der Sammlung

    Entdecken Sie einen Teil unserer Sammlung auf dieser Seite. Suchen Sie nach Hersteller, Technik, Herstellungsdatum oder geben Sie Ihren eigenen Suchbegriff ein.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Portret van Petra van Leeuwen

  • Portret van Petra van Leeuwen
  • Petra van Leeuwen (1920) was eind jaren dertig en begin jaren veertig een leerlinge van Paul Citroen op de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. In 1943 trouwde zij met de Haagse graficus, illustrator en typograaf Willem Rozendaal, van wie zij aan de academie eveneens les had gehad en met wie zij al tijdens haar opleiding bevriend was geraakt. Van Leeuwen was Rozendaals tweede vrouw. Het echtpaar behoorde tot de vriendenkring van Citroen. Zoals in bijna alle portretten van Citroen, gaf hij in het hier afgebeelde portret van Van Leeuwen het hoofd zeer plastisch weer, terwijl de kleding en achtergrond van de geportretteerde primair als decoratieve vlakken zijn opgevat. Behalve dit portret, maakte Citroen nog minstens twee andere portretten in olieverf van zijn leerling, beide in 1939. Het ene, een halffiguur dat qua stijl overeenkomt met het busteportet, bevindt zich in de collectie van Museum de Fundatie. Het andere bevindt zich in een privécollectie en laat de vrouw voorover liggend op een kussen zien. Het is volledig decoratief geschilderd, dat wil zeggen met egale kleurvlakken en afgebakende vormen zonder ruimtewerking. In de collectie van het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam bestaan ook nog vier foto’s die Citroen van Van Leeuwen maakte. Eén ervan toont de vrouw in dezelfde, licht achterover hellende houding als op het geschilderde busteportret. De gelijkenis tussen de foto en het schilderij is zo groot, dat gesteld mag worden dat Citroen het geschilderde portret met behulp van de foto heeft gemaakt, zoals hij ook in andere gevallen, waaronder het portret van Erika Mann, deed. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1939
    • geheel hoogte: 50.0 cm
    • geheel breedte: 45.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004610