Menü
Planen Sie Ihren Besuch
  • Fundatie Sammlung

    Die über 11000 Objekte umfassende Kunstsammlung des Museum de Fundatie setzt sich aus einer Anzahl unterschiedlicher Sammlungen zusammen. Lesen Sie hier über ihre Geschichte.

    mehr lesen

  • Dirk Hannema

    Der frühere Direktor des Museum Boymans in Rotterdam, Dirk Hannema, hat die umfangreiche Fundatie Sammlung bildender Kunst während des 20. Jahrhunderts zusammengetragen.

    mehr lesen

  • Ein Teil der Sammlung

    Entdecken Sie einen Teil unserer Sammlung auf dieser Seite. Suchen Sie nach Hersteller, Technik, Herstellungsdatum oder geben Sie Ihren eigenen Suchbegriff ein.

Terug naar collectie

Alessandro Magnasco

Biddende monnik.

  • Biddende monnik.
  • Snelle verfstreken en dramatische licht-donker contrasten zijn kenmerkend voor de zeer persoonlijke stijl van Alessandro Magnasco’s schilderijen. Tot op zekere hoogte geldt dat ook voor zijn tekeningen. In deze schets van een knielende heremiet worden zwaar aangezette penseelstreken afgewisseld door brede, krachtige wassingen. Het blad is vermoedelijk een voorstudie voor een van de monniken die Magnasco’s vroege landschappen uit het begin van de 18de eeuw bevolken. Die schilderijen brengen de verleidingen in beeld waaraan deze in afzondering levende mannen waren blootgesteld. Dergelijke thema’s hebben bij Magnasco soms een kritische, ironische of komische inslag, die mogelijk is terug te voeren op de toen in Noord-Italië opkomende protesten tegen corrupte kloosterordes en religieuze intolerantie. Volgens het opschrift linksonder stamt de <I>Biddende monnik<I> uit de collectie van Santo Varni (1807-1885). Deze Genuese beeldhouwer, archeoloog en kunsthistoricus had niet minder dan 21 tekeningen van Magnasco in zijn bezit. Daarvan zijn er nu nog zeven te traceren. Een tekening van een monnik in vrijwel dezelfde houding, die ook stilistische overeenkomsten vertoont, bevindt zich in het British Museum te Londen. Charles Dumas Snelle verfstreken en dramatische licht-donker contrasten zijn kenmerkend voor de zeer persoonlijke stijl van Alessandro Magnasco’s schilderijen. Tot op zekere hoogte geldt dat ook voor zijn tekeningen. In deze schets van een knielende heremiet worden zwaar aangezette penseelstreken afgewisseld door brede, krachtige wassingen. Het blad is vermoedelijk een voorstudie voor een van de monniken die Magnasco’s vroege landschappen uit het begin van de 18de eeuw bevolken. Die schilderijen brengen de verleidingen in beeld waaraan deze in afzondering levende mannen waren blootgesteld. Dergelijke thema’s hebben bij Magnasco soms een kritische, ironische of komische inslag, die mogelijk is terug te voeren op de toen in Noord-Italië opkomende protesten tegen corrupte kloosterordes en religieuze intolerantie. Volgens het opschrift linksonder stamt de <I>Biddende monnik<I> uit de collectie van Santo Varni (1807-1885). Deze Genuese beeldhouwer, archeoloog en kunsthistoricus had niet minder dan 21 tekeningen van Magnasco in zijn bezit. Daarvan zijn er nu nog zeven te traceren. Een tekening van een monnik in vrijwel dezelfde houding, die ook stilistische overeenkomsten vertoont, bevindt zich in het British Museum te Londen.
  • Alessandro Magnasco
  • 1700
    • geheel hoogte: 11.8 cm
    • geheel breedte: 16.5 cm
  • gemengde techniek
  • Museum de Fundatie, Zwolle en Heino/Wijhe
  • 0000002680