Menü
Planen Sie Ihren Besuch
  • Fundatie Sammlung

    Die über 11000 Objekte umfassende Kunstsammlung des Museum de Fundatie setzt sich aus einer Anzahl unterschiedlicher Sammlungen zusammen. Lesen Sie hier über ihre Geschichte.

    mehr lesen

  • Dirk Hannema

    Der frühere Direktor des Museum Boymans in Rotterdam, Dirk Hannema, hat die umfangreiche Fundatie Sammlung bildender Kunst während des 20. Jahrhunderts zusammengetragen.

    mehr lesen

  • Ein Teil der Sammlung

    Entdecken Sie einen Teil unserer Sammlung auf dieser Seite. Suchen Sie nach Hersteller, Technik, Herstellungsdatum oder geben Sie Ihren eigenen Suchbegriff ein.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Dejeuner sur l'herbe

  • Dejeuner sur l'herbe
  • Dit olieverfschilderij uit 1929 is een van de grootste werken uit het oeuvre van Paul Citroen. Het meet 170 bij 150 centimeter. Het onderwerp en de titel van het schilderij roepen meteen het bekende meesterwerk van Edouard Manet in gedachten. Bij een ander schilderij met hetzelfde onderwerp, dat zonder spieraam en opgerold werd aangetroffen in de nalatenschap van Citroen, is dit door de aanwezigheid van een aantal naaktfiguren nog meer het geval. Maar waar Manet met zijn werk bewust het publiek shockeerde, heeft Citroen deze bedoeling zeker niet gehad. De tijd dat hij bezig was met het maken van kunst die gericht was tegen de gevestigde orde, zoals zijn Dada-experimenten, lag op dat moment al weer achter hem. In 1927 schreef hij: ‘Alle schilders zijn romantici en je moet de romantiek niet verwerpen maar benadrukken om goede schilderijen te maken.’ Zoals al eerder werd opgemerkt door anderen, is het voorbeeld van August Macke in dit schilderij evident. In zijn Berlijnse jaren had Citroen het werk van de kunstenaars van ‘Der Blaue Reiter’ goed leren kennen. Kort voor de Eerste Wereldoorlog schilderde Macke een aantal zeer vergelijkbare voorstellingen van mensen in tuinen en parken. Ook de figuurtypen doen sterk denken aan de schilderkunst van Macke, hoewel deze in nog grotere mate lijken te zijn ontleend aan het werk van de Franse schilderes Marie Laurencin. Het decoratieve element dat het werk van zowel Macke als Laurencin kenmerkt, en dat in Citroens portret van Edith Breslauer eveneens aanwezig is, ontbreekt hier echter. De haast rembrandteske lichtregie in het schilderij zorgt voor een overtuigende ruimtewerking en benadrukt bovendien de romantische sfeer van het tafereel. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1929
    • hoogte: 170.0 cm
    • breedte: 150.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000000175