Menü
Planen Sie Ihren Besuch
  • Fundatie Sammlung

    Die über 11000 Objekte umfassende Kunstsammlung des Museum de Fundatie setzt sich aus einer Anzahl unterschiedlicher Sammlungen zusammen. Lesen Sie hier über ihre Geschichte.

    mehr lesen

  • Dirk Hannema

    Der frühere Direktor des Museum Boymans in Rotterdam, Dirk Hannema, hat die umfangreiche Fundatie Sammlung bildender Kunst während des 20. Jahrhunderts zusammengetragen.

    mehr lesen

  • Ein Teil der Sammlung

    Entdecken Sie einen Teil unserer Sammlung auf dieser Seite. Suchen Sie nach Hersteller, Technik, Herstellungsdatum oder geben Sie Ihren eigenen Suchbegriff ein.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Kop

  • Kop
  • ‘Ik ben karakterloos’, schreef Paul Citroen in 1956 in Introvertissimento. ‘Alhoewel, dat is overdreven. Maar ik ben in ieder geval niet karaktervol in de zin van een uitgesproken karakter.’ Citroen doelde hier niet zozeer op een eventueel gebrek aan persoonlijkheid als wel op een gebrek aan richting in zijn werk. ‘Karakter, lijn, stijl – waar zijn ze bij mij? Als ik mijn tekenmappen doorblader, duizelt het mij. Men moet altijd een keuze maken uit alle tekeningen om er een eenheid in te ontdekken.’ Tot en met de jaren dertig was deze kameleontische kant van Citroen overigens iets waar hij bewust voor koos. ‘Vroeger had bijna alles wat ik deed een voorlopig karakter, alles was niet-belangrijk, niet-definitief, ik deed het wel, maar het ‘eigenlijke’ moest altijd nog komen, ik legde niks vast, ik duidde alleen maar aan. Ik kon niet kiezen voor één vorm, voor één isme.’ De hier afgebeelde ‘koppen’ (Citroens favoriete onderwerp van schilderen) laten zien hoe de kunstenaar vrijwel gelijktijdig de meest uiteenlopende stijlen en technieken hanteerde. Waar hij bij het ene werk het verfoppervlak negeerde door achter glas te schilderen, benadrukte hij dit in een ander werk door de voorstelling helemaal op te bouwen uit dikke dotten verf. En in weer een ander werk kraste hij de verf juist weg om het beeld uit de materie te doen oprijzen. Vanuit het gevoel niet helemaal op zijn plaats te zijn in de moderne kunst was Paul Citroen voortdurend op zoek naar een vorm die zowel aansloot bij zijn natuur als bij datgene wat hij als de kunst van zijn tijd beschouwde. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1932
    • geheel hoogte: 22.5 cm
    • geheel breedte: 17.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004601