Menü
Planen Sie Ihren Besuch
  • Sammlung

    Die Skulpturen im Garten stammen aus den Sammlungen der beiden Museen de Fundatie und Beelden aan Zee sowie der Provinz Overijssel.

    weiterlesen

  • Kasteel het Nijenhuis

    Der Skulpturengarten umgibt das Kasteel het Nijenhuis.

    weiterlesen

Terug naar collectie

Paul Citroen

Kop

  • Kop
  • ‘Ik ben karakterloos’, schreef Paul Citroen in 1956 in Introvertissimento. ‘Alhoewel, dat is overdreven. Maar ik ben in ieder geval niet karaktervol in de zin van een uitgesproken karakter.’ Citroen doelde hier niet zozeer op een eventueel gebrek aan persoonlijkheid als wel op een gebrek aan richting in zijn werk. ‘Karakter, lijn, stijl – waar zijn ze bij mij? Als ik mijn tekenmappen doorblader, duizelt het mij. Men moet altijd een keuze maken uit alle tekeningen om er een eenheid in te ontdekken.’ Tot en met de jaren dertig was deze kameleontische kant van Citroen overigens iets waar hij bewust voor koos. ‘Vroeger had bijna alles wat ik deed een voorlopig karakter, alles was niet-belangrijk, niet-definitief, ik deed het wel, maar het ‘eigenlijke’ moest altijd nog komen, ik legde niks vast, ik duidde alleen maar aan. Ik kon niet kiezen voor één vorm, voor één isme.’ De hier afgebeelde ‘koppen’ (Citroens favoriete onderwerp van schilderen) laten zien hoe de kunstenaar vrijwel gelijktijdig de meest uiteenlopende stijlen en technieken hanteerde. Waar hij bij het ene werk het verfoppervlak negeerde door achter glas te schilderen, benadrukte hij dit in een ander werk door de voorstelling helemaal op te bouwen uit dikke dotten verf. En in weer een ander werk kraste hij de verf juist weg om het beeld uit de materie te doen oprijzen. Vanuit het gevoel niet helemaal op zijn plaats te zijn in de moderne kunst was Paul Citroen voortdurend op zoek naar een vorm die zowel aansloot bij zijn natuur als bij datgene wat hij als de kunst van zijn tijd beschouwde. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1932
    • geheel hoogte: 22.5 cm
    • geheel breedte: 17.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004601