Menu
Plan your visit
Terug naar collectie

Paul Citroen

Portret van Heinz Aron

  • Portret van Heinz Aron
  • Toen Paul Citroen in 1914 bij de beroemde Berlijnse galerie Der Sturm voor het eerst in aanraking kwam met avant-gardistische bewegingen als Die Brücke en Der Blaue Reiter was hij enorm onder de indruk en tegelijkertijd in shock. Zodanig zelfs dat hij enige jaren stopte met schilderen, omdat hij twijfelde of hij gelijkwaardige artistieke resultaten zou kunnen behalen. In 1922 pakte hij het tekenen en schilderen weer op. Zijn portretten in deze jaren laten sterke invloeden van het Duits expressionisme zien, vooral door het onnatuurlijke kleurgebruik. Het portret van zijn schoolvriend Heinz Aron is hiervan een goed voorbeeld, met het felle groen en blauw in het gezicht, de contrasterende rode mond en het dieproze, rood omrande oor. Citroen had moeite om zijn aansluiting bij de avant-garde vast te houden. In 1966 verzuchtte hij: ‘Ik heb me in alle mogelijke bochten gedwongen om modern te zijn, maar, bij God, het is me niet gelukt. Ik ben niet modern van aard, ik moet het, tegen zekere eerzuchtige wensen van mijn ijdelheid in, op mijn “gewone” manier doen.’ Naar eigen zeggen heeft Citroen in zijn leven circa zevenduizend portretten getekend en geschilderd, de meeste in een naturalistische stijl. Tekst voor het Favorietenboek 2005. Delissen, Nicole drs.
  • Paul Citroen
  • 1922
    • hoogte: 40.0 cm
    • breedte: 32.0 cm
  • olieverf op doek (marouflĂ©)
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000001244