Menu
Plan your visit
  • The collection

    The sculptures in the garden are part of collections of Museum de Fundatie, Beelden aan Zee and the Province of Overijssel.

    Read more

  • Kasteel het Nijenhuis

    The sculpture garden surrounds Kasteel Het Nijenhuis. Read more about the castle.


    Read more

Terug naar collectie

Paul Citroen

Portret van een man

  • Portret van een man
  • De in Berlijn geboren Erwin Blumenfeld (1897-1969) verwierf na de Tweede Wereldoorlog internationaal bekendheid als fotograaf van tijdschriften als Life, Harper’s Bazaar en Vogue. Van kinds af aan was hij met Paul Citroen bevriend. Al op jonge leeftijd kwamen de gezworen vrienden in contact met de Berlijnse artistieke avantgarde. In 1918 vestigde Blumenfeld zich in Nederland, waar zijn verloofde en latere vrouw Lena, een nicht van Citroen, woonde. Als ‘Jan Bloomfield’ leidde hij samen met Citroen vanuit Amsterdam de ‘Dada-Centrale’ in Holland. Blumenfelds carrière als fotograaf begon pas nadat hij in 1936 het weinig geliefde ‘moeras-land’ voor Frankrijk had verruild. In 1941, na de gruwelen van diverse interneringskampen te hebben doorstaan, slaagde hij erin met zijn gezin naar de Verenigde Staten te ontkomen. Citroen en Blumenfeld hebben de ‘groei’ van hun vriendschap in hun jonge jaren in een drietal identiek gerangschikte fotografische dubbelportretten vastgelegd, omstreeks 1908, in 1916 en in 1926. Deze foto’s, althans de laatste twee, doen denken aan vriendschapsportretten uit de Romantiek, waarin diepe verbondenheid en trouw tot uitdrukking worden gebracht. Daarnaast hebben de vrienden elkaar vaker geportretteerd. In 1961 tekende Citroen Blumenfeld een laatste keer, op een losse, schetsmatige manier, waarbij het gezicht van het model gedeeltelijk verborgen is achter diens rechterhand waar het hoofd op leunt. Het rechteroog is bijna gesloten, het linkeroog, door de bril vergroot, schijnt de kunstenaar te observeren. Blumenfeld was over de tekening niet te spreken. In zijn autobiografie Spiegelbeeld, waarin hij overigens een buitengewoon venijnig portret van Citroen schetste, schreef hij dat Citroen hem ‘als een afstotend aan lager wal geraakte oude Jood’ zou hebben weergegeven, ‘zoals hij mij als jongen graag heeft willen zien’. De reden voor deze wending in hun relatie is niet duidelijk. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1961-05-25
    • geheel hoogte: 50.0 cm
    • geheel breedte: 37.0 cm
  • siberisch krijt op papier
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004558