Tentoonstellingen

In 2016 bezochten 285.000 mensen Museum de Fundatie. 230.000 kwamen naar de Fundatie Zwolle en 55.000 naar Kasteel het Nijenhuis in Heino/Wijhe. Het museum kende daarmee een uitstekend jaar waarin de hoge bezoekersaantallen van de afgelopen jaren (310.000 in recordjaar 2015, 262.000 in 2014) werden bestendigd.

Museum de Fundatie had een dynamisch tentoonstellingsjaar met in Zwolle: ‘Dutch Identity-Nederlandse portretfotografie nu’, ‘Ans Markus – Als ik jou was...’, ‘ROOD!-Heilstaatvisioenen uit de Sovjet-Unie’, ‘Machteld – de muze van Karel Appel’, ‘WILDEN-Expressionisme van ‘Brücke’ en ‘Der Blaue Reiter’ en ‘Rob Scholte’s Embroidery show’. Nog tot en met 15 januari ‘Zie de mens – 100 jaar, 100 gezichten’, ‘David Bade – SlowBade’, ‘Claire Felicie – Only the sky remains untouched’ en tot 19 maart ‘Fiep Westendorp-Blikvangers’. In het Nijenhuis in 2016 ‘Hans van Houwelingen – A posteriori’, ‘De lyriek van het landschap – 100 jaar expressionistische landschapsschilderkunst in Nederland’, ‘Sibyl Heijnen – Ruimte voor reflectie’ en nu nog ‘Droomwerk’ van Marte Röling en Martine Antonie en ‘Fiep Westendorp-Blikvangers’.

Met financiële ondersteuning door de BankGiro Loterij, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), het Mondriaan Fonds en VSBfonds werd het werk Gewitterfront (Onweersfront) van de Duitse kunstenaar Neo Rauch (Leipzig 1960) aangekocht. Hiermee heeft Museum de Fundatie een parel van de hedendaagse schilderkunst aan zijn collectie toegevoegd.

Neo Rauch wordt gerekend tot de meest toonaangevende kunstenaars van dit moment.

Gewitterfront is een recent werk, geschilderd in 2016, en maakt onderdeel uit van de internationale portrettententoonstelling ‘Zie de mens’.

Museum de Fundatie verwacht ook in 2017 weer een spannend jaar: Een greep uit het komende tentoonstellingsprogramma: ‘Werner Tübke – Meesterschilder tussen Oost en West’, ‘Joseph Klibansky – Leap of Faith’, ‘Friso ten Holt & Jeroen Krabbé’, ‘ZomerExpo 2017’, ‘Wolfgang Mattheuer, retrospectief’, ‘Frénk van der Linden - Onder Hollandse helden. 25 portretten in beeld, woord en geluid' en ‘Jan Banning – Red Twilight’.