
Collectie
Terug naar collectie
Jules Vermeire
Masker

- Masker
- Het werk van Jules Vermeire is dromerig en verstild. Vermeire maakte vooral koppen, maskers en dierfiguren. Ook sneed hij kleinere gebruiksvoorwerpen zoals briefopeners en knoppen voor wandelstokken uit been, ivoor en hout. Na zijn studietijd aan de Academie van Antwerpen kwam de Belg Vermeire tijdens de Eerste Wereldoorlog als vluchteling naar Nederland, waar hij zich definitief vestigde. De Nederlandse beeldhouwer John Rädecker leerde hem te werken in ‘taille directe’. Dat is een techniek waarbij men direct in steen werkt, zonder voorafgaande modellen op schaal te maken. Vermeire, zoon van een steenhouwer, werkte het liefst met afvalsteen. Hij zocht zelf zijn stenen van zwart Belgisch marmer in de Ardennen. De breuken en breukvlakken van de steenbrokken gebruikte hij bewust voor de plastische uitdrukking van zijn koppen. Ook dit <I>Masker<I> is gehouwen uit een scherf. De kop is langwerpig en komt voort uit de vorm van de steen. De ruwheid van het materiaal aan de bovenkant van de kop en aan de randen versterkt de gladheid van het gepolijste, meditatieve gezicht. Het in zichzelf gekeerde werk van Vermeire wordt wel ‘animistisch’ genoemd. Het werk van de animisten, gekenmerkt door de eenvoud van het onderwerp, was een reactie op het naar buiten gekeerde expressionisme. Tekst voor het Favorietenboek 2005 door Gerdien Verschoor.
- Jules Vermeire
- 1977
- gebeeldhouwd
- Museum de Fundatie (Verworven met steun van de Mondriaan Stichting), Zwolle en Heino/Wijhe
- 5000003197