Menu
Plan je bezoek
Terug naar collectie

Jan Voerman

Melkbocht.

  • Melkbocht.
  • Een warme namiddag aan de IJssel. De koeien worden gemolken in een beschaduwde bocht van de rivier. Alles straalt rust uit: de horizontale vlakken van weiland en lucht, het zonlicht dat gefilterd wordt door de bladeren, het kalme vee, in enkele vegen wit, zwart en bruin geschilderd. De rode jakken van de melkmeisjes - niet meer dan vlekken - verlenen het tafereel een onverwachte levendigheid. Jan Voerman, geboren in Kampen, bleef altijd verliefd op het landschap van zijn kindertijd. Tijdens zijn studieperiodes aan de Rijksacademie te Amsterdam en de Antwerpse Academie kwam hij er elke zomer terug en in 1889 vestigde hij zich voorgoed in Hattem. Hij werd bekend om zijn weidse riviergezichten met Hollandse wolkenluchten. Maar weilanden met koeien of noppende paarden, vaak met het torentje van Hattem op de achtergrond, zijn even kenmerkend voor hem. Voerman begon als impressionist, in de met grijs gemengde tinten van de Haagse school. Na een ‘theoretische periode’ waarin hij in heldere kleuren en lijnen ging aquarelleren om ‘uit het vuile sop te komen’, keerde hij omstreeks 1904 weer terug naar de olieverf. Zijn palet bleef helder en zijn werk behield een zekere verstilling, zoals in deze <I>Melkbocht<I> goed te zien is. Tekst voor het Favorietenboek, 2005 Hildelies Balk
  • Jan Voerman
  • 1941
    • hoogte: 26.5 cm
    • breedte: 49.5 cm
  • olieverf op paneel
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004129