
Collectie
Terug naar collectie
Hans Coper
Platte kelkvaas

- Platte kelkvaas
- Hans Coper werd in Duitsland opgeleid als ingenieur, maar had meer belangstelling voor een loopbaan als beeldhouwer. Op de vlucht voor het anti-semitisme kwam hij in de Tweede Wereldoorlog in Groot-Brittannië terecht, waar hij diende in het Britse leger. In Engeland ontmoette hij de eveneens gevluchte Oostenrijkse keramiste Lucie Rie. Zij had naast een atelier een werkplaats waar knopen van keramiek vervaardigd werden. Daar kon Coper in 1946 beginnen als knopenmaker. Onder aanmoediging van Rie ontwikkelde Coper zich als pottenbakker en er ontstond een levenslange vriendschap. In zijn dertig jaar durende carrière ontwikkelde Hans Coper een geheel eigen vormentaal die volgende generaties keramisten heeft geïnspireerd. In zijn werk is altijd zijn achtergrond als technicus en beeldhouwer te herkennen. Hij combineerde cylinders met vierkanten, bollen, schijven en trechters en creeërde zo uitzonderlijke sculpturale vormen. Glazuur was van ondergeschikt belang, maar hij gaf zijn potten wel vaak een spannend oppervlak zoals een witte grind-achtige of een zwarte metalige huid. Hij maakte al zijn objecten op de draaischijf, maar vrijwel nooit in één keer. Bij deze donkere <I>Platte kelkvaas<I> is de overgang van cylinder, bol en elips duidelijk zichtbaar. Toch vormen zij duidelijk één geheel; de vorm is nieuw maar het object is nog steeds herkenbaar als een vaas. Tekst voor Favorietenboek 2005 door Nicole Delissen
- Hans Coper
- 1967
- hoogte: 20.8 cm
- breedte: 15.8 cm
- diameter: 5.3 cm
- geglazuurd aardewerk
- Museum de Fundatie, Zwolle en Heino/Wijhe
- 0000001089