Menu
Plan je bezoek
Terug naar collectie

Erich Wichmann

Broche

  • Broche
  • Erich Wichman was gefascineerd door maskers. Hij schilderde ze en maakte ze van allerlei materialen, zoals klei en zilver. Een belangrijke inspiratiebron was de Aziatische kunst. Met name Japanse Nô maskers trokken hem aan vanwege de expressionistische en afschrikwekkende gezichtsuitdrukkingen. Met zijn maskers wilde Wichman commentaar geven op, wat hij noemde, ‘die tallooze, die lamme zweetende, die botte grijnzende, die waggelende, lallende, die hikkende, oprispende, die boerende, rochelende, hossende, joelende’ mensen en hun illusies. ‘Al wat wij zien, hooren, ruiken buiten ons en evenzeer onze reacties, onze walging, onze verachting, onze vermoeide glimlach, wordt masker’, schreef hij. In 1922 maakte Wichman, tijdens een verblijf in Wenen, een aantal keramische maskers. Hij gaf ze indringende titels mee. <I>De Tragische Domheid<I> is het enige originele stuk uit deze serie dat nog bekend is. Enkele jaren later verwerkte Wichman het masker-thema in zilveren ringen en broches. De sieraden liet hij in massaproductie in eigen beheer produceren. Wichman had ervaring opgedaan in dit ambacht toen hij tussen 1917 en 1919 sier- en gebruiksvoorwerpen vervaardigde bij de zilverfabriek van Begeer Tekst voor het Favorietenboek 2005 Verschoor, Gerdien
  • Erich Wichmann
  • 1928
    • hoogte: 1.6 cm
    • breedte: 3.5 cm
    • diepte: 2.7 cm
  • gegoten zilver
  • Museum de Fundatie, Zwolle en Heino/Wijhe
  • 0000000637