Menu
Plan je bezoek
Terug naar collectie

John A. Rädecker

Masker

  • Masker
  • De vader van John Rädecker was een kunstambachtsman die zijn kinderen boetseerlessen gaf. Later studeerde John aan de Rijksacademie. Al snel nam hij, net als zijn broers, afstand van het ambachtelijke van zijn vader: ‘We doen het niet meer! We breken met vader! Met hem komen we nóóit tot de kunst!’. Rädecker werkte voortaan direct in steen en hout zonder vooraf schetsen te maken. Hij bracht vele bezoeken aan Parijs. Daar raakte hij in de musea onder de indruk van Egyptische, Assyrische, Afrikaanse en Aziatische plastiek en vooral van het masker, een belangrijk object in veel niet-westerse culturen. Het masker was, net als voor sommige tijdgenoten zoals Jules Vermeire en Erich Wichman, een geliefd thema voor Rädecker. Dit exemplaar werd gesneden uit een van zijn favoriete materialen: coromandelhout. Kenmerkend voor Rädeckers maskers zijn een brede mond en grote, ver uit elkaar staande ogen. Een werk als dit had collega-beeldhouwer Mari Andriessen voor ogen toen hij het oeuvre van Rädecker roemde om de ‘sterk sensuele en mystieke inslag’. Rädecker werd aan het eind van zijn carrière beroemd door een beeld dat een belangrijke betekenis zou krijgen voor Nederland: het Nationaal Monument op de Dam. Tekst voor het Favorietenboek 2005 Verschoor, Gerdien.
  • John A. Rädecker
  • 1920
    • masker hoogte: 24.0 cm
    • masker breedte: 28.5 cm
    • masker diepte: 11.0 cm
    • sokkel hoogte: 15.5 cm
    • sokkel breedte: 14.5 cm
    • sokkel diepte: 17.0 cm
  • gemengde technieken
  • Museum de Fundatie, Zwolle en Heino/Wijhe
  • 0000000762