Menu
Plan je bezoek
  • Vanaf: 07 oktober 2016
  • Tot en met: 14 mei 2017
  • Locatie: Kasteel Het Nijenhuis

Marte Röling - Droomwerk

Afbeelding header: Marte Röling, Bollenbeelden Urnersee, 2016, beschilderde foto, 60 x 90 cm.

In 2010 exposeerde Marte Röling (1939) in Museum de Fundatie 55 portretten van Henk Jurriaans, haar grote liefde, die vijf jaar eerder overleed. Nu is zij terug in de Fundatie, ditmaal niet in Zwolle maar op Kasteel het Nijenhuis in Heino/Wijhe. Röling toont recente stukken, waarvan de meeste speciaal gemaakt werden voor de expositie in de tuinzaal bij het kasteel. Objecten en beschilderde foto’s met gefantaseerde, vaak niet-uitvoerbare sculpturen op locaties over de hele wereld.


Marte Röling, Sahara-skybeelden,2016, beschilderde foto, 90 x 140 cm

Van haar vader, Gé Röling, die ook haar docent was op de Rijksakademie, leerde Marte Röling de zichtbare wereld tekenen. Van haar moeder, de schilderes Martine Antonie, leerde ze als het ware door de dingen heen te kijken, naar het wezen van de zichtbare wereld. Beide ouders waren erg belangrijk voor de artistieke ontwikkeling van Röling, die al op jonge leeftijd groot succes kende. Sinds eind jaren ’50 nam ze deel aan tientallen tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Heel bekend zijn haar modetekeningen voor Het Parool uit de jaren ’60 en de portretten van onder anderen koningin Beatrix en prins Claus uit de jaren ‘80. Andere opdrachten, naast haar autonome schilderijen en sculpturen, betreffen kunstwerken voor de openbare ruimte. Voorbeelden zijn het Vlaggenmonument bij het AMC in Amsterdam (1983), een sculptuur getiteld Non scholae, sed vitae voor de Universiteit van Groningen (1999) en het Hanzebaken op het Strandeiland in Harderwijk (2013). Op uitnodiging van Museum de Fundatie ging Marte Röling voor de expositie op het Nijenhuis aan de slag met nieuw werk.

Röling ontwierp een reeks ‘droombeelden’, dat wil zeggen beelden die ze heel graag zou willen maken maar die om verschillende redenen nooit gerealiseerd gaan worden. 

Sommige zouden eenvoudigweg te groot worden, andere zijn in technische zin niet haalbaar en weer andere blijven dromen vanwege de uitzonderlijke locatie die de kunstenares ervoor uitkoos. Door de ontwerpen in te tekenen en te schilderen op foto’s, waarvan ze de meeste zelf maakte, zijn de beelden desondanks – en letterlijk – voorstelbaar geworden. Wel echt uitgevoerd en ook te zien op het kasteel zijn Rölings recente ‘prikbeelden’, speelse sculpturen vol kleur en beweging, die op of aan metershoge staande stangen, oftewel prikkers, worden gepresenteerd.

Marte Röling, Shocking Pink

Marte Röling, Shocking pink (prikbeeld), 2016, RVS, kunststof en bladgoud, h. 300 cm

Hoewel dromen een voorwaarde zijn om kunst te maken, is discipline volgens Marte Röling nog veel belangrijker. Het kunstenaarschap is vooral hard werken. Maar het is geen moeten, het is willen. Heel graag zelfs. De titel van de tentoonstelling verwijst niet alleen naar de ‘droomschilderijen’ en ‘droombeelden’ , maar ook naar het vak van kunstenaar in het algemeen. Röling ziet haar werk als ‘droomwerk’, als het mooiste beroep dat er bestaat. Over het bedenken en maken van haar nieuwste beelden zegt Röling dan ook vol overgave: “Ik heb me suf genoten.”

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren


  • Vanaf: 07 Oct 2016
  • Tot en met: 14 May 2017
  • Locatie: Kasteel Het Nijenhuis