Menu
Plan je bezoek

Museumles: 'Echt of imitatie'

Locatie: Museum de Fundatie
In onze wereld worden we de hele dag geconfronteerd met beelden: stilstaande beelden maar ook bewegende beelden. Wat we ons vaak niet realiseren is dat veel van deze beelden, zoals reclames, filmpjes, videoclips, covers etc. hun inspiratiebron vinden in de kunstwereld. In deze les leren leerlingen wat de invloed is van de beeldende kunst in de hedendaagse beeldcultuur en worden ze uitgedaagd zich te laten inspireren door een kunstwerk en een ontwerp te maken voor een gebruiksvoorwerp.

Museumles: ‘Als ik niet slaap, dan denk ik aan kunst’

28 januari t/m 14 mei 2017
Locatie: Museum de Fundatie

Joseph Klibansky is voortdurend op zoek naar nieuwe technieken om zijn ideeën te realiseren.  Zijn werk weerspiegelt niet alleen in technische zin maar ook qua onderwerpen de wereld van nu – of liever die van morgen. Daarbij laat hij zich inspireren door mode, design, architectuur, reizen en muziek. In deze les leren leerlingen wat de invloed is van de beeldende kunst in de hedendaagse beeldcultuur. Vervolgens laten zij zich inspireren door de wereld om hen heen en werken hun ideeën uit in de vorm van een gebruiksvoorwerp. 

Debat-programma voor leerlingen beeldend, geschiedenis, maatschappijleer, Nederlands

28 januari t/m 14 mei 2017
Locatie: Museum de Fundatie

Tübke geldt als de belangrijkste schilder van de DDR.  Hij voerde enkele monumentale staatsopdrachten uit. Hij schilderde onder andere een levensgroot panorama in Bad Frankenhausen van de Duitse Boerenoorlog van 1524-1526, een opstand van het volk tegen de gevestigde orde in het zuiden van het Duitse taalgebied, waarin de DDR een voorloper zag van de Volksrepubliek. Zijn vooraanstaande positie in de DDR zorgde ervoor dat hij ondanks zijn grote meesterschap een omstreden kunstenaar werd. Ook zijn traditionele stijl en werkwijze hebben ertoe bijgedragen dat hij in avant-garde  kringen zonder meer als niet-modern en dus oninteressant is weggezet.
Tijdens een bezoek aan Museum de Fundatie maken de leerlingen kennis met het werk van Werner Tübke en oefenen zij hun debat-vaardigheden aan de hand van stellingen gerelateerd aan Tübkes werk. De stellingen raken thema’s als ‘autonome kunst’, ‘kunst in opdracht’, ‘persoonlijke stijl’, ‘propaganda’ en verschillende politieke kwesties die nog altijd actueel zijn.

MELD JE BEZOEK AAN

GA NAAR HET BOEKINGSFORMULIER