Menu
Plan je bezoek

Museumles Met een kunstenaarsblik

Locatie: Museum de Fundatie
Dit is een korte interactieve rondleiding in combinatie met een schetsopdracht.

In Museum de Fundatie worden de meest uiteenlopende kunstwerken getoond van diverse kunstenaars in de meest uiteenlopende stijlen. Onder begeleiding van een museumdocent gaan de leerlingen in gesprek over de interpretatie van kunstenaars van de wereld om hen heen en de manier waarop zij ruimte verbeelden op het platte vlak. Bij deze museumles hoort een lesbrief. Deze museumles sluit aan op doorgaande leerlijn KunstKabinet groep 8.

Download de lesbrief

Museumles Sporen uit het verleden

Locatie: Kasteel het Nijenhuis
Dit is een korte interactieve rondleiding in combinatie met een zoekopdracht. 

Barones van Pallandt vertelt de leerlingen over haar jeugd op Kasteel het Nijenhuis en de verdwijning van een kistje juwelen. Aan de hand van oude foto's en andere sporen van vroeger helpen de leerlingen de barones om het kistje terug te vinden.

Museumles Ik zie ik zie wat jij niet ziet

Locatie: Museum de Fundatie

Dit is een korte interactieve rondleiding in combinatie met zelfstandige opdrachten.
Wat zegt de titel van een kunstwerk over het kunstwerk? En welk verhaal gaat er schuil achter een kunstwerk? Deze en andere vragen staan centraal in deze museumles. De vooraf op school gemaakte kunstwerken (onder begeleiding van de eigen leerkracht) zijn aanleiding om in gesprek te gaan over de verschillende manieren waarop je een bepaald onderwerp kunt verbeelden. 
Bij deze museumles hoort een lesbrief. U kunt deze gratis downloaden via onze website.  
De kunstwerken die gemaakt zijn tijdens de voorbereidende les moeten worden meegenomen naar het museum. 
Deze museumles sluit aan op doorgaande leerlijn KunstKabinet groep 6.  Bij de les hoort een lesbrief.

DOWNLOAD DE LESBRIEF

Kunstklas: ‘De drijfveren van een kunstenaar’

28 januari t/m 14 mei 2017
Locatie: Museum de Fundatie

Waarom maakt iemand kunst? En wanneer ben je een kunstenaar? Wanneer is dat wat je gemaakt hebt een kunstwerk? Aan de hand van deze en andere vragen gaan de leerlingen in gesprek met elkaar en met een museumdocent. Leerlingen krijgen op deze manier inzicht in kunst en het kunstenaarschap.

Voor elke nieuwe tentoonstellingsperiode wordt een overkoepelend thema voor de kunstklas gekozen dat aansluit op de tentoonstellingen die in die periode te zien zijn in Museum de Fundatie. Jaarlijks worden 2 verschillende kunstklassen aangeboden, die afzonderlijk te volgen zijn.

De kunstklassen samen vormen echter een doorgaande leerlijn, waarbij verbanden worden gelegd en een verdieping plaats vindt van de opgedane kennis.

Museumles ‘Werners Wondere Wereld - Op ontdekkingsreis door de wereld van meesterschilder Werner Tübke’

28 januari t/m 14 mei 2017
Locatie: Museum de Fundatie

Ga mee op reis door de wereld van Werner Tübke, de belangrijkste schilder van het vroegere Oost-Duitsland. Een wereld waarin geschiedenis en fantasie zijn samengesmeed tot één groot avontuur. Schilderijen als zoekplaten dagen de leerlingen uit om goed te kijken en om hun eigen fantasie de vrije loop te laten. Tijdens de museumles gaan de leerlingen in gesprek over wat zij zien, over de betekenis van symbolen, (historische) figuren en fantasiewezens. De schilderijen zijn een inspiratiebron voor het maken van een eigen wereld, waarin alles kan en alles mag. Verwonder jezelf en verwonder de kijker!

Deze museumles wordt op verschillende niveaus aangeboden.

Museumles ‘Voor altijd jong’

1 oktober 2016 t/m 15 januari 2017
Locatie: Museum de Fundatie 

Op school bekijken de leerlingen portretfoto’s van opa en oma. Hoe staan ze er op? Wat vertellen de foto’s? Hoe staan de leerlingen zelf op hun schoolfoto’s? Wat zijn de verschillen? In Museum de Fundatie gaan de leerlingen vervolgens naar de tentoonstelling Zie de mens, waarin 100 portretten worden getoond die in de afgelopen 100 jaar zijn gemaakt. De leerlingen gaan onder begeleiding van een museumdocent met elkaar in gesprek over wat een portret allemaal kan zeggen over de mens die je op het portret ziet. Waarom worden portretten gemaakt? Wie bepaalt hoe jouw portret eruit ziet, jijzelf of de kunstenaar? Hoe zou jij geportretteerd willen worden en waarom? Hoe zou jij je idool portretteren? En hoe je beste vriend of vriendin?

NB: Deze museumles sluit aan op het thema van de Kinderboekenweek, maar is de gehele tentoonstellingsperiode te boeken.

Museumles: ‘Stad van de toekomst’

28 januari t/m 14 mei 2017
Locatie: Museum de Fundatie

Tijdens deze museumles maken de leerlingen kennis met het werk van Joseph Klibansky. Klibansky maakt zowel sculpturen als schilderijen, waarbij het gebruik van nieuwe technieken altijd centraal staat. Zijn werk weerspiegelt niet alleen in technische zin, maar ook qua onderwerpen de wereld van nu – of liever nog: die van morgen. Geïnspireerd door mode, design, architectuur, reizen en muziek geeft hij met zijn werk vorm aan een utopische wereld, waarin de stad en het stadsleven terugkerende thema’s zijn. Hoe ziet de stad van de toekomst er uit? De leerlingen laten zich inspireren door het werk van Klibansky en doedelen hun eigen stedelijke omgeving.

MELD JE BEZOEK AAN

GA NAAR HET BOEKINGSFORMULIER