Menu
Plan je bezoek
  • Fundatie Collectie

    De Fundatie Collectie van zo'n 15.000 objecten is opgebouwd uit een aantal verzamelingen. Lees het verhaal van de Fundatie Collectie.

    Lees verder

  • Dirk Hannema

    De voormalig Boymans directeur Dirk Hannema bracht in de 20e eeuw de omvangrijke Fundatie collectie met beeldende kunst bijeen.

    Lees verder

  • Een greep uit de collectie

    Ontdek op deze pagina een greep uit onze collectie. Zoek op vervaardiger, techniek, vervaardigingsdatum of vul zelf een zoekterm in.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Portret van Edith Breslauer

  • Portret van Edith Breslauer
  • Edith Breslauer was de dochter van Berlijnse vrienden van de ouders van Paul Citroen. Zij was de zus van de fotografe Marianne Breslauer, die zich eind jaren twintig en begin jaren dertig in de kring rond Man Ray in Parijs bewoog.1 Citroen raakte in zijn Berlijnse tijd goed bevriend met de meisjes en had ook later, toen hij in Nederland woonde, nog regelmatig contact met hen. In 1929 maakte hij een serie foto’s van Edith. Sommige foto’s tonen Edith in bed of buiten in de zon met ontblote borsten, wat wijst op de bijzonder vrije omgang tussen de fotograaf en zijn model. Dit geschilderde portret dateert van 1921-’241. Ondanks de schematische weergave van het gezicht is Edith Breslauer er goed in te herkennen. Overigens is niet alleen het gezicht maar heel de figuur schematisch weergegeven. De ruimtelijkheid van de figuur is tot een minimum beperkt. Het schilderij toont aan dat Citroen hier vooral geïnteresseerd was in vormvraagstukken en niet in eennnaturalistische weergave of psychologische karakterisering. De ronding van het gezicht en de armen is slechts met zeer weinig kleurnuance aangeduid en het ruitpatroon op de jurk van Edith getuigt weliswaar van een zekere dieptewerking maar volgt daarbij niet de werkelijke contouren van haar lichaam. Het palet is al even onrealistisch opgebouwd uit zwart, wit, grijs en koel blauw. Net als in Profiel uit 1923 is rood de enige uitgesproken kleur in dit schilderij. Behalve voor de lippen en in het ruitpatroon van de jurk gebruikte Citroen deze kleur ook in de rechterbenedenhoek, waarmee hij zowel de strengheid van het palet als die van de compositie enigszins doorbrak. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1921
    • hoogte: 76.0 cm
    • breedte: 62.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (Verworven met steun van de Mondriaan Stichting), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 5000001914