Menu
Plan je bezoek
  • Fundatie Collectie

    De Fundatie Collectie van zo'n 15.000 objecten is opgebouwd uit een aantal verzamelingen. Lees het verhaal van de Fundatie Collectie.

    Lees verder

  • Dirk Hannema

    De voormalig Boymans directeur Dirk Hannema bracht in de 20e eeuw de omvangrijke Fundatie collectie met beeldende kunst bijeen.

    Lees verder

  • Een greep uit de collectie

    Ontdek op deze pagina een greep uit onze collectie. Zoek op vervaardiger, techniek, vervaardigingsdatum of vul zelf een zoekterm in.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Portret van Nico Jesse.

  • Portret van Nico Jesse.
  • De vriendschap tussen Paul Citroen en fotograaf Nico Jesse (1911-1976) is terug te voeren tot 1952. Uit dat jaar bestaat er een portrettekening door Citroen van Jesse.1 In 1954 publiceerde Jesse zijn fotoboek Vrouwen van Parijs, dat in vele landen een bestseller werd. Zijn werk staat in de traditie van de zogeheten ‘reportage humaniste’ en wordt geprezen om het respect voor en de betrokkenheid bij de mensen die hij op de gevoelige plaat vastlegde. Hij portretteerde onbekende mensen, maar ook sterren als Juliette Gréco en Federico Fellini. Citroen was voor de vijftien jaar jongere Jesse een groot voorbeeld. ‘In mijn jeugd bewonderde ik Paul afgodsgewijs’, schreef hij in 1956 bij de viering van Citroens zestigste verjaardag. ‘Hij behoorde tot de avantgarde. Hij opende nieuwe wegen. Als tekenaar, als schilder? Neen, als fotograaf.’ Samen gingen Citroen en Jesse regelmatig ‘uit fotograferen’, zoals Jesse het noemde. ‘Dan maken we fotografische grapjes, voeren achter elkaar zes broden aan de meeuwen of zoeken ‘rare’ schilders op.’ Citroen zei op zijn beurt over Jesse: ‘Nico Jesse pakt met het fototoestel het leven bij zijn lurven en het resultaat is: leven.’ In de jaren zeventig schilderde Citroen enkele van zijn beste portretten. Waar hij in de jaren zestig nog wel eens geforceerd zocht naar nieuwe wegen om zijn modellen weer te geven, concentreerde hij zich nu primair op de persoon. De monumentale indruk van het portret van Jesse wordt heel letterlijk veroorzaakt door het grote formaat en het feit dat we de fotograaf van heel dichtbij zien. Net als in de vroege portretten van Citroen is alleen het gezicht van de geportretteerde als een ruimtelijke vorm weergegeven. In de kleding en achtergrond heeft Citroen nauwelijks geprobeerd enige diepte te suggereren. Het resultaat hiervan is dat de aandacht van de beschouwer zich volledig richt op de karakteristieke kop van Jesse. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1971-02-28
    • geheel hoogte: 120.0 cm
    • geheel breedte: 100.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004640