Menu
Plan je bezoek
  • Fundatie Collectie

    De Fundatie Collectie van zo'n 15.000 objecten is opgebouwd uit een aantal verzamelingen. Lees het verhaal van de Fundatie Collectie.

    Lees verder

  • Dirk Hannema

    De voormalig Boymans directeur Dirk Hannema bracht in de 20e eeuw de omvangrijke Fundatie collectie met beeldende kunst bijeen.

    Lees verder

  • Een greep uit de collectie

    Ontdek op deze pagina een greep uit onze collectie. Zoek op vervaardiger, techniek, vervaardigingsdatum of vul zelf een zoekterm in.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Bezoek in Hilversum

  • Bezoek in Hilversum
  • Rond 1935 tekende en schilderde Paul Citroen een groot aantal karikaturale figuren. Zijn studie naar de mens als type houdt mogelijk verband met zijn belangstelling voor ballet en theater uit die tijd. Sommige figuren zijn duidelijk uit de fantasie ontstaan, andere zouden ook gestileerde portretkoppen kunnen zijn. Dit olieverfschilderij uit 1934, getiteld Bezoek in Hilversum, toont twee karikaturale vrouwfiguren. Beiden dragen een hoogsluitend tenue met wit kraagje, zoals dat toen in de mode was. Het hoog opgestoken kapsel doet daarbij wat ouderwets aan. Opvallend zijn de korte mouwen van de vrouw links en de lange handschoenen daaronder, die tot voorbij de elleboog reiken. Met hun grote neuzen en merkwaardig lange hoofden zijn de vrouwen alles behalve geflatteerd weergegeven. De figuren zijn zeer ruw geschilderd. Er is geen moeite gedaan om tot een overtuigende stofuitdrukking te komen. In plaats van de verf te ontkennen, is die juist benadrukt. De rode streepjes in de groene jurk van de vrouw aan de linkerkant zijn waarschijnlijk met de achterkant van het penseel door de verf heen gekrast, waardoor de rode kleur van de onderliggende verflaag zichtbaar wordt. Qua stijl doet het werk denken aan de schilderkunst van Chaïm Soutine, zonder dat er van een rechtstreekse invloed kan worden gesproken. Terwijl om hem heen kunstenaars volop bezig waren om volgens de principes van de Nieuwe Zakelijkheid (voornamelijk) portretten en stillevens te schilderen, bleef Citroen voorlopig vasthouden aan de ‘Materialgerechtigkeit’ van Bauhaus-meester Johannes Itten. Hoewel de Nieuwe Zakelijkheid in menig opzicht veel meer tegemoet kwam aan zijn artistieke mogelijkheden dan het gematigde expressionisme waarvan dit – overigens zeer charmante – werkje getuigt, zou Citroen zich pas in de tweede helft van de jaren dertig aan de nieuwe kunststroming overgeven. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1934
    • geheel hoogte: 50.0 cm
    • geheel breedte: 45.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004575