Menu
Plan je bezoek
  • Fundatie Collectie

    De Fundatie Collectie van zo'n 15.000 objecten is opgebouwd uit een aantal verzamelingen. Lees het verhaal van de Fundatie Collectie.

    Lees verder

  • Dirk Hannema

    De voormalig Boymans directeur Dirk Hannema bracht in de 20e eeuw de omvangrijke Fundatie collectie met beeldende kunst bijeen.

    Lees verder

  • Een greep uit de collectie

    Ontdek op deze pagina een greep uit onze collectie. Zoek op vervaardiger, techniek, vervaardigingsdatum of vul zelf een zoekterm in.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Portret van Henri Friedländer

  • Portret van Henri Friedländer
  • In dit geaquarelleerde portret van de typograaf Henri Friedländer (1904-1996) heeft Paul Citroen zijn artistieke middelen tot het uiterste beperkt. De weinige kleurvlakken en -strepen evoceren niet alleen het beeld van een man die, met voorovergebogen hoofd, in zijn werk is verdiept, maar zorgen tevens voor een opvallende gelijkenis met de geportretteerde. Van rechtsachter valt licht op diens gezicht, een suggestie die gewekt wordt door het onbeschilderd laten van het papier. Met de pen getekende lijnen duiden de betimmering van een zolderkamer aan. Afgezien van een kast met een stapel boeken is de kamer leeg. De sfeer van concentratie en afzondering die de voorstelling omgeeft, wordt door de inkadering benadrukt. Henri Friedländer was in 1932 uit Duitsland naar Nederland gekomen, waar hij als artistiek adviseur bij de boek- en kunstdrukkerij Mouton in Den Haag werkte. Hij en Citroen waren vrienden. Samen verzorgden zij de vormgeving van enkele boeken van Citroen. Friedländer, die net als Citroen van joodse afkomst was, dook in het najaar van 1942 bij zichzelf thuis in Wassenaar onder. Hij schuilde overwegend in een klein bijgebouw. Gedurende de 1018 dagen van zijn ‘gevangenschap’ wijdde hij zich vooral aan zijn schrijfkunst. Ondertussen bleef zijn uit Hamburg afkomstige vrouw Maria op hetzelfde adres onder haar meisjesnaam Bruhn werkzaam als lerares ritmische gymnastiek. Eind 1943 zat ook Citroen enige tijd bij haar op zolder ondergedoken. In de kale, besloten ruimte van zijn schuilplaats tekende hij niet alleen Friedländer en zichzelf, maar ook zijn werktafel met de bureaulamp, ‘dode’ voorwerpen die in zijn bedreigde schuilplaats essentieel voor hem waren. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1943-11
    • geheel hoogte: 38.0 cm
    • geheel breedte: 28.0 cm
  • inkt en aquarel op papier
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004561