Menu
Plan je bezoek
  • Fundatie Collectie

    De Fundatie Collectie van zo'n 15.000 objecten is opgebouwd uit een aantal verzamelingen. Lees het verhaal van de Fundatie Collectie.

    Lees verder

  • Dirk Hannema

    De voormalig Boymans directeur Dirk Hannema bracht in de 20e eeuw de omvangrijke Fundatie collectie met beeldende kunst bijeen.

    Lees verder

  • Een greep uit de collectie

    Ontdek op deze pagina een greep uit onze collectie. Zoek op vervaardiger, techniek, vervaardigingsdatum of vul zelf een zoekterm in.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Kop

  • Kop
  • ‘Ik ben karakterloos’, schreef Paul Citroen in 1956 in Introvertissimento. ‘Alhoewel, dat is overdreven. Maar ik ben in ieder geval niet karaktervol in de zin van een uitgesproken karakter.’ Citroen doelde hier niet zozeer op een eventueel gebrek aan persoonlijkheid als wel op een gebrek aan richting in zijn werk. ‘Karakter, lijn, stijl – waar zijn ze bij mij? Als ik mijn tekenmappen doorblader, duizelt het mij. Men moet altijd een keuze maken uit alle tekeningen om er een eenheid in te ontdekken.’ Tot en met de jaren dertig was deze kameleontische kant van Citroen overigens iets waar hij bewust voor koos. ‘Vroeger had bijna alles wat ik deed een voorlopig karakter, alles was niet-belangrijk, niet-definitief, ik deed het wel, maar het ‘eigenlijke’ moest altijd nog komen, ik legde niks vast, ik duidde alleen maar aan. Ik kon niet kiezen voor één vorm, voor één isme.’ De hier afgebeelde ‘koppen’ (Citroens favoriete onderwerp van schilderen) laten zien hoe de kunstenaar vrijwel gelijktijdig de meest uiteenlopende stijlen en technieken hanteerde. Waar hij bij het ene werk het verfoppervlak negeerde door achter glas te schilderen, benadrukte hij dit in een ander werk door de voorstelling helemaal op te bouwen uit dikke dotten verf. En in weer een ander werk kraste hij de verf juist weg om het beeld uit de materie te doen oprijzen. Vanuit het gevoel niet helemaal op zijn plaats te zijn in de moderne kunst was Paul Citroen voortdurend op zoek naar een vorm die zowel aansloot bij zijn natuur als bij datgene wat hij als de kunst van zijn tijd beschouwde. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1932
    • geheel hoogte: 22.5 cm
    • geheel breedte: 17.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004601