• Vanaf: 23 april 2021

Van wie is de wereld? - in samenwerking met HKU

GASTCURATOR: ERWIN SLEGERS
MET EEN BIJDRAGE VAN TRIK EN ARTEZ

Negentwintig alumni en docenten van HKU nemen stelling. Honderd jaar na John Heartfields eerste fotomontage laten zij zien hoe kunst en activisme zich nu tot elkaar verhouden. Vanuit hun (eigen) standpunt reageren deze makers op brandende actuele thema’s, als klimaat, gender, racisme en identiteit. Hun werk roept discussie op, want de vraag is: waar sta jij in de wereld?

Onderaan deze pagina vind je videoportretten van de makers.

KIJKEN: NU TE ZIEN (NPO 2, 08-05-2021)

KIJKEN: SPUNCK (RTV Oost, 12-04-2021)

LEZEN: FELLE KRITIEK OP NAZI'S, OORLOG EN ELLENDE. MET EEN VETTE KNIPOOG. (****, TROUW)

LEZEN: INTERVIEW JOYCE OVERHEUL (NRC)

Hedy Tjin, Papa, 2020, acrylverf op ongespannen doek, 170 x 135 cm, bruikleen van de kunstenaar.

Mingus ten Cate, Het Nieuwe Binnenhof perspectieven: ZUIDGEVEL, 2020, digitale renders en fotocollage, print, bruikleen van de kunstenaar.

Het werk van John Heartfield is het uitgangspunt voor deze expositie. De parallellen tussen onze tijd en die van Heartfield zijn tenslotte opvallend. Want ook onze tijd is er een van versplinterde meningen en polarisatie, waarin de consensus verdwijnt. Hoe ga je daar als kunstenaar mee om? De een uit zich individueel en de ander verbindt zich, zoals Heartfield dat ook deed, aan een grotere ideologie. Het engagement van nu ontdek je in Van wie is de wereld?.

De Designpolitie, Comme Une, 2015

Joyce Overheul. Utility box on Enghelab Street, 2019, organza, borduurgaren, glaskralen, collectie Museum de Fundatie Zwolle en Heino/Wijhe.

TRIK levert met zijn ArtEZ studenten een speciale bijdrage aan Van wie is de wereld?

LUISTEREN: De van wie is de wereld? podcast

Van wie is de wereld?
is onderdeel van de Future Factory, het laboratorium van Museum de Fundatie. Multidisciplinaire makers gaan hier op zoek naar de hartslag van de tijd. Welke thema’s bepalen de toekomst? Antwoorden zijn te zien in exposities zowel binnen als buiten het museum.

Van wie is de wereld? met werk van:

Alumni en docenten HKU:

Alana van der Valk
Yuri Veerman

TRIK & eerste- en tweedejaarsstudenten ArtEZ

Een tentoonstelling in samenwerking met HKU en een bijdrage van ArtEZ Zwolle.

HKU logo

Afbeelding header: Francisca van der Sloot, El Pozo Negro, 2019, plastic treintjes op rails, houten frame bewerkt met houtskool, bruikleen van de kunstenaar. Foto: © Peter Tijhuis.

• Vanaf: 23 Apr 2021
  • Tot en met: 22 Aug 2021