Menu
Plan your visit
  • Fundatie Collection

    The Fundatie Collection is an accumulation of over 11,000 works of art from several separate collections. Read more about the Fundatie Collection.

    read more

  • Dirk Hannema

    Dirk Hannema, former director of Museum Boymans, brought the large collection of visual arts together in the 20th century.

    Read more

  • A selection of the collection

    Explore some of our collection on this page. Search by maker, technique, date of manufacture or enter a search term of your own.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Zelfportret

  • Zelfportret
  • In 1914 schilderde de toen achttienjarige Paul Citroen dit zelfportret ten voeten uit. Naar eigen zeggen stond hij in die tijd sterk onder invloed van de Zwitserse schilder Ferdinand Hodler. De vlotte toets en het licht expressionistische kleurgebruik, met name in het gezicht en de handen, komen inderdaad overeen met het werk van Hodler, dat wil zeggen met diens latere portretten van rond 1910 en niet zozeer met het symbolistische werk waarmee hij beroemd werd. Citroen beeldde zichzelf hier af als een zelfbewuste jongeman, een indruk die vooral door de nonchalante lichaamshouding en stoere blik wordt overgebracht. Ook zijn kleding draagt hiertoe bij: een zwart kostuum met wit overhemd, maar zonder stropdas en jasje. Foto’s tonen overigens aan dat Citroen in die jaren in werkelijkheid een veel jongensachtiger voorkomen had. In die zin heeft hij zichzelf dus min of meer geïdealiseerd weergegeven. Pas afgestudeerd aan de Studien- Ateliers für Malerei und Plastik in Berlijn-Charlottenburg, of misschien nog net niet, presenteerde hij zichzelf als iemand die precies weet wat hij kan en wil. Wat dit laatste betreft, zou hij niet veel later op zijn schreden moeten terugkeren. Nog datzelfde jaar nam zijn vriend Georg Muche hem mee naar de avantgardistische galerie ‘Der Sturm’ van Herwarth Walden in de Tiergartenstrasse, waar hij voor het eerst in contact kwam met het werk van de futuristen en het Duitse expressionisme van Die Brücke en Der Blaue Reiter. Citroen herkende deze kunst meteen als uiterst relevant, maar concludeerde tegelijkertijd dat zijn eigen schildersnatuur hierbij niet aansloot. Hoewel hij met de ‘Preis der Klasse’ glansrijk afscheid had genomen van de Studien-Ateliers besloot hij dat een loopbaan als kunstenaar voor hem niet was weggelegd en stopte hij – zij het tijdelijk – met schilderen, om na een korte carrière in de boekhandel als assistent van Walden verder te gaan op het pad van de moderne kunst. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.

  • Paul Citroen
  • 1914
    • hoogte: 140.5 cm
    • breedte: 70.5 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000001928