Menu
Plan je bezoek
  • Collectie

    Beelden uit de tuin zijn afkomstig van collecties van Museum de Fundatie, Beelden aan Zee en de Provincie Overijssel.

    Lees verder

  • Kasteel het Nijenhuis

    De beeldentuin ligt rondom Kasteel het Nijenhuis. Lees meer over het kasteel.

    Lees verder

Terug naar collectie

André Derain

Staand naakt

  • Staand naakt
  • Nadat André Derain bekend was geworden om zijn fauvistische en kubistische schilderijen, werd zijn schildertrant in de jaren twintig traditioneler. Door een reis naar Rome werd zijn interesse voor de klassieke kunst gewekt. Daarmee sloot hij aan bij het retour à l’ordre: een tendens tot classicisme die in de jaren twintig populair was in de Europese kunst. Dit <I>Staand naakt<I> is monumentaal geschilderd in frisse, maar bescheiden kleuren. Aan het schilderij is te zien dat Derain belangstelling had voor beeldhouwkunst. Alle aandacht gaat uit naar het model, de achtergrond lijkt geen rol te spelen. De dikke contourlijnen accentueren de sculpturale vormen van het model. De monumentaliteit wordt benadrukt doordat we van een laag standpunt naar de vrouw opkijken. Bijzonder is het gezicht van de vrouw. Dat is niet alleen geïnspireerd door de klassieke beeldhouwkunst. Het lijkt ook een aankondiging voor de beelden die hij later gaat maken: kopjes die eenzelfde plastische vormentaal hebben en die werden beïnvloed door Afrikaanse plastieken.Dirk Hannema zag dit schilderij in 1936 bij kunsthandel d’Audretsch in Den Haag, samen met een buste van Despiau. Omdat hij toen niet het geld had om ze te kopen, ruilde hij een maanlandschap van Jongkind in om ze toch te kunnen verwerven. Tekst voor het Favorietenboek door Gerdien Verschoor.
  • André Derain
  • 1925
    • hoogte: 116.0 cm
    • breedte: 89.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie, Zwolle en Heino/Wijhe
  • 0000002050