Menu
Plan je bezoek
  • Collectie

    Beelden uit de tuin zijn afkomstig van collecties van Museum de Fundatie, Beelden aan Zee en de Provincie Overijssel.

    Lees verder

  • Kasteel het Nijenhuis

    De beeldentuin ligt rondom Kasteel het Nijenhuis. Lees meer over het kasteel.

    Lees verder

Terug naar collectie

Paul Citroen

Zelfportret met Lotti Weiss

  • Zelfportret met Lotti Weiss
  • De vondst van een foto in de nalatenschap van Paul Citroen betekende belangrijke informatie voor het identificeren van het onderwerp van een andere vondst in de nalatenschap, ditmaal een olieverf op doek, zonder spieraam. De foto betreft een portret van Lotti Weiss, staande voor een spiegel, die in de zomer van 1927 in Bazel werd gemaakt door Lotti’s broer, een fotograaf, en Paul Citroen samen. In de linkerbenedenhoek, op de rug van Weiss, schreef Citroen met blauwe inkt de zin ‘Elle ne m’aime pas!’ Diezelfde zin schilderde hij met rode verf in de linkerbenedenhoek van het schilderij, dat een zelfportret voor de ezel laat zien, met op de achtergrond een groot vrouwenportret. Dat vrouwenportret kan nu gemakkelijk worden geïdentificeerd als het portret van Lotti Weiss. Citroen en Weiss kenden elkaar via het Bauhaus in Weimar. Lotti gold als een soort rolmodel voor de Mazdaznan-beweging, die in Johannes Itten, Citroens leermeester aan het Bauhaus, een van haar meest fanatieke volgelingen vond. Met haar engelachtige verschijning – ‘stralend en bloeiend’, aldus Citroen2 – had Weiss een grote schare aanbidders onder de Mazdaznan-sympathisanten, van wie Citroen er één was. ‘Wij werden door de anderen als een bij elkaar behorend paar beschouwd’, schreef hij, maar of er ooit sprake is geweest van een heuse liefdesrelatie tussen de twee blijft onduidelijk. Wel is inmiddels duidelijk dat Citroen op een gegeven moment door Weiss werd afgewezen en dat hij naar aanleiding daarvan dit schilderij maakte.4 Zelfportret met Lotti Weiss is opvallend schetsmatig geschilderd, waarbij het hoofd van Weiss pas later aan de voorstelling lijkt te zijn toegevoegd. Het is namelijk over een donkere ondergrond heen gezet en hoorde mogelijk dus niet bij de oorspronkelijke opzet van het schilderij. Het gezicht zou trouwens gezien kunnen worden als een (vergroot) spiegelbeeld van de geportretteerde, die zich buiten de grenzen van het doek bevindt, maar die door de schilder met zijn intense blik nauwkeurig wordt geobserveerd. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1929
    • geheel hoogte: 55.0 cm
    • geheel breedte: 46.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004568