Menu
Plan je bezoek
  • De collectie in beeld

    Bekijk hieronder een uitgebreide keuze uit onze collectie.

  • De collectie

    De collectie van ruim 11.000 objecten is opgebouwd uit een aantal verzamelingen. Lees het verhaal over de collectie.

    Lees verder

  • Dirk Hannema

    De voormalig Boymans directeur Dirk Hannema bracht in de 20e eeuw de omvangrijke collectie beeldende kunst bijeen.

    Lees verder

Terug naar collectie

Abraham Bloemaert

Hengelaar bij een oude fuik.

  • Hengelaar bij een oude fuik.
  • In de 17de eeuw had de vis vaak een symbolische betekenis. Hengelaars wilden maar al te graag iets anders aan de haak slaan dan een baars of een karper. Deze voorstelling wordt wel beschouwd als een allegorie op de onzekerheden van de liefde: de visser kan niet zien of een vis in zijn aas gaat bijten, en de fuik, die vaak gebruikt werd als symbool voor het huwelijk, is opengebroken. Het werkzame leven van Abraham Bloemaert was zeer lang. Hij bereikte de hoge leeftijd van 85 jaar, wat uitzonderlijk was in de 17de eeuw. De kunstenaar volgde steeds de nieuwe stilistische ontwikkelingen en paste deze toe in zijn werk. Hij combineerde bestaande trends met nieuwe modes in de kunst. Dat is ook in deze tekening te zien. De bomen tonen nog de gekunsteldheid van het Italiaanse maniërisme. Het eenvoudige onderwerp en de lage horizon daarentegen zijn typerend voor de nieuwe, realistische verbeelding van het landschap die in de jaren 1620-1630 tot ontwikkeling kwam. Deze tekening behoort tot een reeks van vier landelijke taferelen, die later door Cornelis Bloemaert - de zoon van de kunstenaar - als prent werden uitgebracht. Daardoor kreeg deze voorstelling een grotere verspreiding.Gegevens op basis van onderzoek door Erik Löffler voor het Favorietenboek 2005. Garssen, K. 2009.
  • Abraham Bloemaert
  • 1630
    • hoogte: 13.5 cm
    • breedte: 21.4 cm
  • grafiet en gewassen inkt op papier
  • Museum de Fundatie, Zwolle en Heino/Wijhe
  • 0000002401