In memoriam: Agnes Grondman (7 maart 1952 - 13 april 2023)

Agnes Grondman was van 1990 tot 2006 directeur van Museum de Fundatie. Zij bouwde het museum uit van een kleine, particuliere instelling tot een middelgroot, professioneel museum. Toen Grondman in 1990 aantrad als directeur, kwam ze in dienst van de Hannema-de Stuers Fundatie. Onder haar leiding verzelfstandige de stichting en ging deze in juni 2004 verder onder de naam van Museum de Fundatie. Na een grote restauratie werd Kasteel het Nijenhuis vervolgens vanaf september 2004 op vaste tijden opengesteld voor publiek.

Agnes Grondman zorgde er daarnaast voor dat Museum de Fundatie zich in 2004-2005 ook kon vestigen in het voormalig Paleis van Justitie in Zwolle. Onder haar directeurschap werd de collectie van Dirk Hannema en de collectie van de Provincie Overijssel uitgebreid met belangrijke aankopen en legaten, waaronder een omvangrijke collectie met werk van Jan Voerman, van acteur / verzamelaar Henk van Ulsen.

Voordat ze directeur van Museum de Fundatie werd, volgde Grondman lessen op de Gerrit Rietveld Academie en studeerde ze kunstgeschiedenis en archeologie aan de UvA. Ze werkte o.a. voor de Lakenhal in Leiden, het Amsterdam Museum en was directeur bij Gemeentemuseum de Wieger in Deurne. Na haar werk voor Museum de Fundatie bekleedde Grondman diverse bestuursfuncties, bij o.a. de Nederlandse Museum Vereniging, CJP en de Raad voor de Kunst.

Agnes Grondman is van grote betekenis geweest voor Museum de Fundatie. Het museum wenst iedereen die haar liefhad veel kracht bij het dragen van dit verlies.

Agnes Grondman bij een opening in Museum de Fundatie Zwolle, 2006