Menü
Planen Sie Ihren Besuch
  • Fundatie Sammlung

    Die über 11000 Objekte umfassende Kunstsammlung des Museum de Fundatie setzt sich aus einer Anzahl unterschiedlicher Sammlungen zusammen. Lesen Sie hier über ihre Geschichte.

    mehr lesen

  • Dirk Hannema

    Der frühere Direktor des Museum Boymans in Rotterdam, Dirk Hannema, hat die umfangreiche Fundatie Sammlung bildender Kunst während des 20. Jahrhunderts zusammengetragen.

    mehr lesen

  • Ein Teil der Sammlung

    Entdecken Sie einen Teil unserer Sammlung auf dieser Seite. Suchen Sie nach Hersteller, Technik, Herstellungsdatum oder geben Sie Ihren eigenen Suchbegriff ein.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Vaardigheidsoefeningen

  • Vaardigheidsoefeningen
  • Tekenen was voor Paul Citroen een fysieke aangelegenheid. Hij beschouwde dit als een van de aantrekkelijke kanten van deze discipline. Het tekenen onderscheidde zich daarin fundamenteel van de fotografie, vond hij. In 1974 zei hij hierover in een vraaggesprek met Ralph Prins: ‘Op den duur heeft het fotograferen me niet meer bevredigd, omdat ik zo sterk het verschil voelde. Daar waar het bij het tekenen interessant begon te worden, hield het bij de fotografie op. Tekenen heeft rechtstreeks met je lichaam te maken en fotografie niet.’ Als docent aan de Nieuwe Kunstschool in Amsterdam en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag verbreidde Citroen de principes van het Bauhaus in Nederland. Hij gaf les op een manier die hij zelf had ondervonden, waarbij de tekenkunst als basis werd gezien. In het verlengde daarvan publiceerde hij enkele kunsttheoretische beschouwingen, die in oorsprong eveneens zijn terug te voeren op het Bauhaus. In Een tekenles uit 1954 schreef Citroen: ‘Voor ons is belangrijk, dat de leerling eens het verband van tekenen en gevoel aan den lijve ondergaat, dat hij het vibreren, het staccato, het golven, het strakke enz. der lijnen tot in alle vezels ervaart, eens en voorgoed beleeft, dat ook zijn lichaam instrument van het tekenen is, dat muzikaliteit en tekenen samenhangen, dat tekenen iets van vioolspel kan hebben.’ Hoe zo’n tekenoefening er in de praktijk uit kon zien, demonstreert dit blad met ‘vaardigheidsoefeningen’, gedateerd op 30 april 1936. In de linkerbenedenhoek schreef Citroen wat hij van zijn studenten verwachtte. Een lineair motief moest keer op keer op een andere manier worden getekend: ‘vorm gewoon nateekenen’, ‘vorm van achter naar voren teekenen’ en ‘met twee handen tegelijk (linker in spiegelschrift)’, maar ook ‘in spiegelschrift van achter naar voren’ en ‘tempo versnellen (nadat men de vorm goed kent)’, om te eindigen met ‘(als men de vorm goed in zijn hoofd heeft) hem met gesloten ogen tekenen’. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1936-04-30
    • geheel hoogte: 65.0 cm
    • geheel breedte: 50.0 cm
  • gemengde techniek op papier
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004604