Menü
Planen Sie Ihren Besuch
  • Fundatie Sammlung

    Die über 11000 Objekte umfassende Kunstsammlung des Museum de Fundatie setzt sich aus einer Anzahl unterschiedlicher Sammlungen zusammen. Lesen Sie hier über ihre Geschichte.

    mehr lesen

  • Dirk Hannema

    Der frühere Direktor des Museum Boymans in Rotterdam, Dirk Hannema, hat die umfangreiche Fundatie Sammlung bildender Kunst während des 20. Jahrhunderts zusammengetragen.

    mehr lesen

  • Ein Teil der Sammlung

    Entdecken Sie einen Teil unserer Sammlung auf dieser Seite. Suchen Sie nach Hersteller, Technik, Herstellungsdatum oder geben Sie Ihren eigenen Suchbegriff ein.

Terug naar collectie

Jan Sluijters

Bijvoegsel van de Nieuwe Amsterdammer nummer 115 van 10 maart 1917.Ook Wilson op doodskoppenjacht. Lieve zus Amerika, ik ga naar Germania, Het echte Doodskapellen-land Ik schrijf je dit met eigen hand. en gaarne blijf ik als voorheen Je getrouwe Prikkebe

  • Bijvoegsel van de Nieuwe Amsterdammer nummer 115 van 10 maart 1917.Ook Wilson op doodskoppenjacht. Lieve zus Amerika, ik ga naar Germania, Het echte Doodskapellen-land Ik schrijf je dit met eigen hand. en gaarne blijf ik als voorheen Je getrouwe Prikkebe
  • De thematiek van Sluijters’ politieke prenten staat in groot contrast met de onderwerpen van zijn schilderkunst. Het anti-oorlogskarakter van dat grafische werk doet geheel niet denken aan zijn portretten van mondaine dames, naakte schonen en zoete kinderen. De zwart-wit-tonen in zijn oorlogsprenten, geaccentueerd door een enkele kleur, refereren in geen enkel opzicht aan de kleuruitspattingen in zijn schilderijen. Sluijters stond met zijn luministische en divisionistische werk aan de wieg van het modernisme in Nederland. Dat autonome werk vindt u in de vaste collectie van Museum de Fundatie en op de tentoonstelling Van Gogh tot Cremer - Nederlandse kunstenaars in Parijs. In Sluijters’ Grote Oorlog zijn alle oorlogsprenten van Sluijters voor De Nieuwe Amsterdammer te zien. Hij gaf met zijn prenten een genadeloze analyse van zowel de binnenlandse politiek als de politiek van de oorlogvoerende landen. In zijn scherpe commentaren toonde hij zijn woede over de oorlog, maar ook het neutrale Nederland en de monarchie kregen er flink van langs. Met de door Rob Scholte verzamelde serie van 77 prenten plaatste Sluijters zich in een politiek-activistische traditie. Hij werd de chroniqueur van de Eerste Wereldoorlog en is met dit deel van zijn oeuvre de politieke kunstenaar van deze periode. Of zoals kunstcriticus Cornelis Veth in 1920 schreef: “Zoals in al wat hij maakt, is Jan Sluijters ook als teekenaar van politieke prenten de moderne, de geniale, de man met de biceps.” Sluijters’ Grote Oorlog is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Rob Scholte en Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog. De reeks prenten is recent met steun van de BankGiro Loterij door Museum de Fundatie verworven. In de tentoonstellingszaal vindt u studie-exemplaren van de begeleidende catalogus met toelichting per prent.

  • Jan Sluijters
  • 1917-03-10
    • litho hoogte: 47.5 cm
    • litho breedte: 32.0 cm
    • lijst hoogte: 64.0 cm
    • lijst breedte: 47.0 cm
    • lijst diepte: 2.5 cm
  • lithografie op papier
  • Museum de Fundatie (verworven met steun van de BankGiro Loterij), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 0000009675