Planen Sie Ihren Besuch

Paul Citroen - Der Mensch vor der Kunst

10. November 2018 - 10. Februar 2019, Panorama Museum Bad Frankenhausen

Paul Citroen begann seine künstlerische Ausbildung schon in jungen Jahren und lernte in Berlin die verschiedenen Avantgarden kennen. Die entscheidenden Impulse für seine weitere Entwicklung aber bekam er am Bauhaus in Weimar, wo er von 1922 bis 1924 studierte. Unter dem Eindruck des Gelernten gründete er 1933 mit Charles Roelofsz die Nieuwe Kunstschool in Amsterdam, eine private Kunstakademie, die sich am Weimarer Vorbild orientierte und ehemalige Mitstreiterinnen und Mitstreiter als Lehrkräfte versammelte. Ab 1935 wirkte Citroen als Dozent an der Kunstakademie Den Haag und blieb auch dort dem Bauhaus weiter verpflichtet.

Paul Citroen, Porträt von Heinz Aron, 1922, Öl auf Leinwand (Marouflé), 40 x 32 cm, Museum de Fundatie (Sammlung der Provinz Overijssel), Zwolle und Heino/Wijhe, Niederlande. © VG Bild-Kunst, Bonn 2018.Paul Citroen, Abstrakte Komposition, 1936, Mischtechnik auf Papier, 49,5 x 65 cm, Museum de Fundatie (Sammlung der Provinz Overijssel), Zwolle und Heino/Wijhe, Niederlande. © VG Bild-Kunst, Bonn 2018.

Ook al werkte Citroen aan verschillende onderwerpen, het portret is zijn expertise. Na zijn dood in 1983 liet hij 7.000 portretten na – schilderijen, tekeningen en foto’s, opgedragen aan intieme vrienden, familie en vooraanstaande kunstenaars, schrijvers en acteurs. Hij experimenteerde met verschillende stijlen en technieken, van expressionisme en Dada tot abstractie en magisch realisme.

Ter gelegenheid van het Bauhaus-jaar presenteert het Panorama Museum dit retrospectief met meer dan 80 werken uit de collectie van Museum de Fundatie, collectie provincie Overijssel. In het overzicht worden 60 kunstzinnige jaren van Citroen gevolgd, van Weimar naar Nederland.

Panorama Museum
Am Schlachtberg 9
06567 Bad Frankenhausen
Duitsland
Tel: +49 (0) 34671 6190
www.panorama-museum.de

Dinsdag t/m zondag 10 – 17 uur

Paul Citroen, Paul Citroen mit Kamera, Selbstporträt, 1932, Fotografie Nederlands Fotomuseum, Rotterdam, Niederlande. © VG Bild-Kunst, Bonn 2018.