Menü
Planen Sie Ihren Besuch
  • Fundatie Sammlung

    Die über 11000 Objekte umfassende Kunstsammlung des Museum de Fundatie setzt sich aus einer Anzahl unterschiedlicher Sammlungen zusammen. Lesen Sie hier über ihre Geschichte.

    mehr lesen

  • Dirk Hannema

    Der frühere Direktor des Museum Boymans in Rotterdam, Dirk Hannema, hat die umfangreiche Fundatie Sammlung bildender Kunst während des 20. Jahrhunderts zusammengetragen.

    mehr lesen

  • Ein Teil der Sammlung

    Entdecken Sie einen Teil unserer Sammlung auf dieser Seite. Suchen Sie nach Hersteller, Technik, Herstellungsdatum oder geben Sie Ihren eigenen Suchbegriff ein.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Portret van een man

  • Portret van een man
  • De in Berlijn geboren Erwin Blumenfeld (1897-1969) verwierf na de Tweede Wereldoorlog internationaal bekendheid als fotograaf van tijdschriften als Life, Harper’s Bazaar en Vogue. Van kinds af aan was hij met Paul Citroen bevriend. Al op jonge leeftijd kwamen de gezworen vrienden in contact met de Berlijnse artistieke avantgarde. In 1918 vestigde Blumenfeld zich in Nederland, waar zijn verloofde en latere vrouw Lena, een nicht van Citroen, woonde. Als ‘Jan Bloomfield’ leidde hij samen met Citroen vanuit Amsterdam de ‘Dada-Centrale’ in Holland. Blumenfelds carrière als fotograaf begon pas nadat hij in 1936 het weinig geliefde ‘moeras-land’ voor Frankrijk had verruild. In 1941, na de gruwelen van diverse interneringskampen te hebben doorstaan, slaagde hij erin met zijn gezin naar de Verenigde Staten te ontkomen. Citroen en Blumenfeld hebben de ‘groei’ van hun vriendschap in hun jonge jaren in een drietal identiek gerangschikte fotografische dubbelportretten vastgelegd, omstreeks 1908, in 1916 en in 1926. Deze foto’s, althans de laatste twee, doen denken aan vriendschapsportretten uit de Romantiek, waarin diepe verbondenheid en trouw tot uitdrukking worden gebracht. Daarnaast hebben de vrienden elkaar vaker geportretteerd. In 1961 tekende Citroen Blumenfeld een laatste keer, op een losse, schetsmatige manier, waarbij het gezicht van het model gedeeltelijk verborgen is achter diens rechterhand waar het hoofd op leunt. Het rechteroog is bijna gesloten, het linkeroog, door de bril vergroot, schijnt de kunstenaar te observeren. Blumenfeld was over de tekening niet te spreken. In zijn autobiografie Spiegelbeeld, waarin hij overigens een buitengewoon venijnig portret van Citroen schetste, schreef hij dat Citroen hem ‘als een afstotend aan lager wal geraakte oude Jood’ zou hebben weergegeven, ‘zoals hij mij als jongen graag heeft willen zien’. De reden voor deze wending in hun relatie is niet duidelijk. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1961-05-25
    • geheel hoogte: 50.0 cm
    • geheel breedte: 37.0 cm
  • siberisch krijt op papier
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004558