Menu
Plan your visit
  • The collection

    The sculptures in the garden are part of collections of Museum de Fundatie, Beelden aan Zee and the Province of Overijssel.

    Read more

  • Kasteel het Nijenhuis

    The sculpture garden surrounds Kasteel Het Nijenhuis. Read more about the castle.


    Read more

Terug naar collectie

Frits Van den Berghe

Zeemanslied

  • Zeemanslied
  • Net als veel van zijn collega-kunstenaars raakte ook Frits van den Berghe rond 1920 gefascineerd door niet-Westerse kunst. Hij legde een grote verzameling aan van Afrikaanse en pré-Columbiaanse beelden en maskers, die zijn werk beïnvloedden. In zijn <I>Zeemanslied<I> uit 1926 zijn primitieve invloeden zichtbaar in de vereenvoudigde weergave van de figuren, bloemen en planten. Het schilderij geeft de impressie van een momentopname, mede door de verstarde, marcherende beweging van de figuren. Ze zijn ondergeschikt in de compositie en lijken bijna te worden overwoekerd door de begroeiing. Dit is een ongebruikelijk uitgangspunt voor een kunstenaar, die zijn figuren vrijwel altijd een prominente plek toebedeelt. Bijzonder in dit werk is ook de introductie van de dubbelfiguur: de verbeelding van de donkere zijde - de andere kant die elke mens in zich heeft - is hier weergegeven als een schaduw. In primitieve culturen werd de schaduw vaak verbeeld als een ‘echt’ persoon. Het mysterieuze gegeven van de mens als dubbelwezen was iets dat de kunstenaar in deze tijd zeer boeide. Van den Berghe schilderde dit werk in een periode waarin hij onder invloed kwam van het surrealisme, een beweging die het onderbewustzijn bloot wilde leggen door open te staan voor dromen en hallucinaties. Soms leidde dat tot raadselachtige werken, zoals dit <I>Zeemanslied<I>. Tekst voor het Favorietenboek 2005 door Nicole Delissen.
  • Frits Van den Berghe
  • 1926
    • hoogte: 121.0 cm
    • breedte: 100.5 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie, Zwolle en Heino/Wijhe
  • 0000002014