Menu
Plan your visit
  • The collection

    The sculptures in the garden are part of collections of Museum de Fundatie, Beelden aan Zee and the Province of Overijssel.

    Read more

  • Kasteel het Nijenhuis

    The sculpture garden surrounds Kasteel Het Nijenhuis. Read more about the castle.


    Read more

Terug naar collectie

Paul Citroen

Portret van Nico Jesse.

  • Portret van Nico Jesse.
  • De vriendschap tussen Paul Citroen en fotograaf Nico Jesse (1911-1976) is terug te voeren tot 1952. Uit dat jaar bestaat er een portrettekening door Citroen van Jesse.1 In 1954 publiceerde Jesse zijn fotoboek Vrouwen van Parijs, dat in vele landen een bestseller werd. Zijn werk staat in de traditie van de zogeheten ‘reportage humaniste’ en wordt geprezen om het respect voor en de betrokkenheid bij de mensen die hij op de gevoelige plaat vastlegde. Hij portretteerde onbekende mensen, maar ook sterren als Juliette Gréco en Federico Fellini. Citroen was voor de vijftien jaar jongere Jesse een groot voorbeeld. ‘In mijn jeugd bewonderde ik Paul afgodsgewijs’, schreef hij in 1956 bij de viering van Citroens zestigste verjaardag. ‘Hij behoorde tot de avantgarde. Hij opende nieuwe wegen. Als tekenaar, als schilder? Neen, als fotograaf.’ Samen gingen Citroen en Jesse regelmatig ‘uit fotograferen’, zoals Jesse het noemde. ‘Dan maken we fotografische grapjes, voeren achter elkaar zes broden aan de meeuwen of zoeken ‘rare’ schilders op.’ Citroen zei op zijn beurt over Jesse: ‘Nico Jesse pakt met het fototoestel het leven bij zijn lurven en het resultaat is: leven.’ In de jaren zeventig schilderde Citroen enkele van zijn beste portretten. Waar hij in de jaren zestig nog wel eens geforceerd zocht naar nieuwe wegen om zijn modellen weer te geven, concentreerde hij zich nu primair op de persoon. De monumentale indruk van het portret van Jesse wordt heel letterlijk veroorzaakt door het grote formaat en het feit dat we de fotograaf van heel dichtbij zien. Net als in de vroege portretten van Citroen is alleen het gezicht van de geportretteerde als een ruimtelijke vorm weergegeven. In de kleding en achtergrond heeft Citroen nauwelijks geprobeerd enige diepte te suggereren. Het resultaat hiervan is dat de aandacht van de beschouwer zich volledig richt op de karakteristieke kop van Jesse. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1971-02-28
    • geheel hoogte: 120.0 cm
    • geheel breedte: 100.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004640