Menu
Plan your visit
  • The collection

    The sculptures in the garden are part of collections of Museum de Fundatie, Beelden aan Zee and the Province of Overijssel.

    Read more

  • Kasteel het Nijenhuis

    The sculpture garden surrounds Kasteel Het Nijenhuis. Read more about the castle.


    Read more

Terug naar collectie

Paul Citroen

Portretstudies

  • Portretstudies
  • Blijkens twee dateringen, één uit 1931 en één uit 1932, heeft Paul Citroen op verschillende momenten aan dit blad gewerkt. Te zien zijn vier hoofden, twee vrouwenhoofden en twee mannenhoofden, tegen een zwarte achtergrond. De tekening is grotendeels gemaakt met pen en Oostindische inkt, andere delen zijn met gewassen inkt of Siberisch krijt ingevuld. De man rechtsboven is aan de hand van een notitie linksonder aan het blad te identificeren als de Amsterdamse schilder, tekenaar en illustrator Charles Roelofsz (1897-1962). Citroen en Roelofsz waren goed bevriend met elkaar. In 1933 richtten ze samen de Nieuwe Kunstschool in Amsterdam op, naar voorbeeld van het Bauhaus. Het portret van Roelofsz komt in het oeuvre van Citroen veelvuldig voor, zowel getekend als gefotografeerd, zij het meestal met snor. Het tweede mannenhoofd op dit blad, diep verzonken in de zwarte achtergrond, lijkt eveneens dat van Roelofsz te zijn. Het is meer dan waarschijnlijk dat ook de twee andere hoofden naar de werkelijkheid zijn getekend oftewel portretten zijn. Het hartvormige vrouwenhoofd met de kleine maar geprononceerde mond, in de linkerbovenhoek van het blad, zou een portret van de Amerikaanse danseres Estelle Reed (1904-1996) kunnen zijn, die in die jaren vaak in Nederland verbleef (zie cat. 19). De vrouw beneden stelt mogelijk Wilma Jeuken (1905-1960) voor, de echtgenote en tevens het favoriete model van de magisch-realistische schilder Carel Willink. Zowel Roelofsz, Reed als het echtpaar Willink behoorde rond 1930 tot de vriendenkring van Citroen. Omstreeks diezelfde tijd maakte Citroen een aantal portretfoto’s van Jeuken, waarvan er één haar hoofd en profil laat zien, met daarachter een wit stuk papier. Het profil op de foto vertoont grote overeenkomsten met het profil op de tekening, waardoor identificatie van de figuur als Jeuken aannemelijk wordt. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1932-07
    • geheel hoogte: 43.5 cm
    • geheel breedte: 37.0 cm
  • gemengde techniek op papier
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004572