Menu
Plan je bezoek

“The more that formulas of the real are transformed into formulas of the unreal, the greater is the work of art.” – Marianne von Werefkin

Voor de opening van de tentoonstelling 'Marianne von Werefkin: Pionier van het Expressionisme' zijn dansers Gaja Caruso en Rosie Reith gevraagd om een performance te schrijven, die past bij de periode waarin Werefkin actief was. Dit heeft geresulteerd in hun performance 'Alas, yes, yes, yes'.

Our ambition is to try to bring von Werefkin’s work and story to life through movement. By offering a physical ‘nod’ to her progressive way of collaborating with other influential artists of the time, we created a duet that functions as a collage of her paintings, discoveries and experiments of visual elements as well as our own interpretation of the atmosphere she helped create with the fellow artists.

We want to honour her life and work by embodying and referencing it; presenting her as a multi-faceted, fallible human and artist. A privilege her work sadly wasn’t afforded within her lifetime.

The movement language is created by reproducing a little print from Alexander Sakharoff - her friend and subject of two of her prominent paintings - as well as trying to immerse our bodies in the works and allowing the audience to see a physical and lively representation of the figures from her work.

Dans in de salon van Werefkin

In München leert Marianne von Werefkin de Oekraïense danser Alexander Sacharoff kennen. Sacharoff was hier lid geworden van de ‘Neue Künstlervereinigung’ en werkte onder andere samen met Wassily Kandinsky en pianist Thomas von Hartmann. Werefkin vergezelde Sacharoff op een aantal tours door Zwitserland in de jaren ’10 van de 20e eeuw. Tijdens deze tours was Werefkin zijn tourmanager. Later was Werefkin zelfs getuige bij het huwelijk van Sacharoff en Clotilde von der Planitz. Ook Clotilde was een expressionistische danser.  

Vladimir Bekhteev, Marianne von Werefkin, Alexej von Jawlensky, Helena Nesnakomoff, Alexander Sacharoff, c. 1909, Alexej von Jawlensky Archiv, S.A., Muralto / Zwitserland

Sacharoff was een opvallende verschijning. Hij maakte zijn eigen kostuums, droeg pruiken, opvallende hoeden en expressieve make-up. De kijk van Sacharoff en von der Planitz op dans was voor die tijd uniek. In zijn boek ‘Reflections on Dance and Music’ schrijft hij:

“Clotilde en ik dansten niet met muziek of begeleid door muziek: we dansten muziek. We maakten de muziek visueel en brachten door middel van bewegingen tot uitdrukking wat de componist door middel van klanken tot uitdrukking heeft gebracht... Niets minder dan de toestanden van de ziel, de indrukken, de sensaties die de componist beleefde en met behulp van zijn kunst naar de klank overgebracht.”

Door zijn androgyne uiterlijk was hij een inspiratiebron voor verschillende kunstenaars, waaronder Werefkin en haar partner Jawlensky. Werefkin schetst hem meerdere malen in haar schetsboeken en portretteert hem een aantal keer op grotere werken. Eén van deze werken is op dit moment te zien in de tentoonstelling in Museum de Fundatie.Schetsboek WerefkinAlexander Sacharoff, te zien in een van de schetsboeken van Marianne von Werefkin. Foto door Peter Tijhuis