Menu
Plan je bezoek
  • Vanaf: 04 september 2021
  • Tot en met: 05 december 2021
  • Locatie: Museum de Fundatie

Fundatie Collectie

Museum de Fundatie heeft de afgelopen maanden een aantal belangrijke werken kunnen toevoegen aan zijn verzameling. Deze worden nu gepresenteerd in een uitgebreide, nieuwe collectiepresentatie in Museum de Fundatie Zwolle.

Met Dada-merika van George Grosz en John Heartfield heeft Museum de Fundatie een belangrijk werk in bezit gekregen. Het gaat om een vroege fotomontage uit 1919, die afkomstig is uit het privébezit van kunstenaar Paul Citroen. Het werk toont bijna letterlijk het verscheurde Europa na de Eerste Wereldoorlog en het diepe verlangen naar een nieuwe wereld. Dada-merika is eindeloos vaak gereproduceerd, maar deze originele foto, met op de achterzijde een groet van George Grosz gericht aan zijn Dada-kompaan Paul Citroen - Herrn Citron, In herzliche Erinnerung, George Grosz - en de krantenkop Dada Siegt, is uniek en waarschijnlijk het enige originele exemplaar. Dada-merika is verworven met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Moderne kunst en haar Van Beekhof Fonds) en de Vrienden Loterij.


George Grosz & John Heartfield, Dada-merika, 1919, fotomontage, 31 x 23 cm, collectie Museum de Fundatie Zwolle en Heino/Wijhe, verworven met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Moderne kunst en haar Van Beekhof Fonds) en de VriendenLoterij.

Van de grote Duitse schilder Otto Dix verwierf het museum met steun van de VriendenLoterij het Portret van Bruno Alexander Roscher uit 1915. Dix was frontsoldaat in de Eerste Wereldoorlog en legde de verschrikkingen die hij aan den lijve ondervond vast in zijn werk. Tijdens de Republiek van Weimar was hij portrettist van de roaring twenties en een vlijmscherp chroniquer van de menselijke emoties en hartstochten. In dit vroege werk beeldt hij een officier in zijn regiment af, op de voor hem zo typische doordringende, karikaturale wijze. Het is het eerste schilderij van Otto Dix in Nederlands museaal bezit.

Otto Dix, Portret van Bruno Alexander Roscher, 1915, olieverf op karton, 67,2 x 50,7 cm, collectie Museum de Fundatie Zwolle en Heino/Wijhe, verworven met steun van de VriendenLoterij. Foto: Peter Tijhuis. 

Museum de Fundatie verwierf in 2016 het schilderij Gewitterfront (2016) van Neo Rauch. Vervolgens wijdde het museum in 2018 een overzichtstentoonstelling aan hem: Dromos. In de afgelopen jaren kocht het museum het schilderij Tal (1999) en kreeg het de werken Neujahr (2015) van de Broere Charitable Foundatie en Der Lehrling (2015) van Arthouse in langdurige bruikleen. Nu is er een belangrijk langdurig bruikleen met 9 schilderijen van Neo Rauch toegevoegd aan de Fundatie Collectie, waarvan er nu vijf gepresenteerd worden in het museum, waaronder Vater (2007). 

Het werk van Neo Rauch, dat de kunstwereld in de jaren ’90 van de vorige eeuw stormachtig veroverde, onttrekt zich volledig aan het ritme waarin de kunsten zich de afgelopen decennia lijken te hebben ontwikkeld. Zijn schilderijen transporteren de kijker naar een herkenbare wereld, die na een eerste gevoel van houvast, bij nadere beschouwing verwarring en soms verontrusting veroorzaakt. Neo Rauch ziet zichzelf als een tijdreiziger die overal in de kunstgeschiedenis kan opduiken. De enorme zeggingskracht van zijn werk en zijn bewegingen door de eeuwen heen maken hem de gedroomde ruggengraat van de Fundatie Collectie. 

 
Neo Rauch, Vater, 2007, olieverf op doek, 200 x 150 cm, Museum de Fundatie, langdurige bruikleen collectie Ruth en Abraham Janssens, De goede en de slechte moordenaar, 1611, olieverf op doek, 148,5 x 117 cm, collectie Museum de Fundatie Zwolle en Heino/Wijhe. Foto: Peter Tijhuis. 

Out One Big King van Michael Tedja was eerder te zien in de tentoonstelling Vrijheid (2019, Museum de Fundatie Zwolle). Deze overdonderende explosie van schilderingen, beelden, teksten en ideeën zit vol beelden en symbolen uit Michael Tedja’s eigen leven, maar bevat ook elementen uit verschillende werelden. Zo laat de kunstenaar zien dat identiteit of persoonlijkheid niet tot één aspect te reduceren is. Begin 2021 heeft Museum de Fundatie Out One Big King voor de collectie verworven met steun van de VriendenLoterij en nu is het werk te zien in Museum de Fundatie Zwolle.


Michael Tedja, Out One Big King, 2002-2012, gemengde techniek op doek, 300 x 600 cm, collectie Museum de Fundatie Zwolle en Heino/Wijhe, verworven met steun van de VriendenLoterij. Foto: Peter Tijhuis. 

Hedy Tjin laat ook haar persoonlijke leven een belangrijke rol spelen in haar doeken Papa en Mama (voorzijde). In felle kleuren laat Tjin flitsen uit haar eigen jeugd en familie te zien. Ze houdt haar onderwerp in deze werken klein, keert terug naar haar eigen basis, die weer de basis vormt van de grotere wereld waarin zij beweegt. Papa en Mama waren ook te zien in Van wie is de wereld? (2021, Museum de Fundatie Zwolle), een tentoonstelling in samenwerking met HKU. Nu hangen ze naast een andere familie, De Craeyvangers van Gerard ter Borch uit de 17de eeuw. Papa en Mama zijn verworven met steun van de VriendenLoterij.


Hedy Tjin, Mama en Papa, 2020, acrylverf op ongespannen doek, collectie Museum de Fundatie Zwolle en Heino/Wijhe, verworven met steun van de VriendenLoterij en Gerard ter Borch, Caspar Netscher, Paulus Lesire, De familie Craeyvanger, 17de eeuw, olieverf op doek, bruikleen van The Leiden Collection, New York. Foto: Peter Tijhuis. 


  • Vanaf: 04 Sep 2021
  • Tot en met: 05 Dec 2021
  • Locatie: Museum de Fundatie