Museum de Fundatie heeft 6 werken uit de serie Congo Tales van Pieter Henket (1979) verworven. Drie ervan zijn geschonken, drie aangekocht dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij. Het gaat om de volledige reeks ‘The Murder of the Elders’ en The River uit ‘The Story of the Little Fish and the Crocodile’. Met de eerdere serie The Faces uit 2011, 16 portretten van modellen, heeft de Fundatie nu een belangrijk ensemble uit het oeuvre van Henket in de collectie.

De foto’s van groot formaat ‘The Murder of the Elders’ gaan over het conflict tussen generaties. In een machtstrijd tussen de aanstormende jeugd en de oude machthebbers in het dorp vermoorden de zonen hun vaders. Eén zoon houdt zoveel van zijn vader en verbergt hem. Als twee maanden later een jonge vrouw haar baby bijna ziet sterven door een wurgslang redt de enig overgebleven vader de situatie, wat hem tot dorpshoofd maakt en de generaties verzoend en inzicht geeft in elkaars kwaliteiten. ‘The Story of the Little Fish and the Crocodile’ gaat over de wetten van de natuur die iedereen moet gehoorzamen. Want hoe vriendelijk de krokodil ook omgaat met de vis tijdens een vriendschapsdiner, in de nacht erna eet de krokodil alle eitjes van de vis op.

De foto’s maken deel uit van de tentoonstelling Congo Tales, nog t/m 5 januari 2020 te zien in Museum de Fundatie. Congo Tales vertelt verhalen en mythes van bewoners van het Congobekken, het grootste tropische regenwoud ter wereld na het Amazonegebied. Op deze plek in Afrika werkte de organisatie Tales of Us vijf jaar aan het project. Op uitnodiging van initiatiefnemers, producenten Eva Vonk en Stefanie Plattner, heeft Pieter Henket samen met de lokale bevolking de omvangrijke fotoserie gecreëerd. In de filmische en surrealistische portretten die Henket maakte komen de magie en mysteries van het vrijwel onbekende, maar voor de wereld zo belangrijke gebied tot leven. Ook het Rijksmuseum heeft 6 foto’s van Congo Tales in de collectie.

V.l.n.r. The Last fatherThe Youngest OneThe Trick of WisdomThe Good Son en Father Bosco, uit de serie ‘The Murder of the Elders’, Congo Tales, 2017 © Pieter Henket, courtesy Kahmann Gallery. Produced by Tales of Us.The river, uit de serie ‘The Story of the Little Fish and the Crocodile’, Congo Tales, 2017. © Pieter Henket, courtesy Kahmann Gallery. Produced by Tales of Us.