Het geheim van de Meester (AVROTROS) wint met de aflevering over Turners 'Wolken en Water' (collectie Museum de Fundatie) opnieuw een internationale tv-prijs. Ditmaal op het New York Festivals TV & Film Awards, waar het tv-programma is beloond met ‘goud’ in de categorie The Arts. Het internationale festival beoordeelt onderscheidende televisieprogramma’s uit meer dan 50 verschillende landen.

Turners 'Wolken en Water' viel in de prijzen
De aflevering van Het geheim van de Meester die de prestigieuze prijs heeft gewonnen, staat in het teken van het schilderij 'Wolken en Water' van kunstenaar William Turner. Het is het enige schilderij van Turner dat in Nederland te zien is. Het origineel hangt in Museum de Fundatie in Zwolle.

Museumdirecteur Ralph Keuning: “De aflevering over de ‘Engelse Rembrandt’ William Turner is fantastisch. Bovendien blijkt maar weer met deze onderscheiding dat het werk ‘Wolken en Water’ nú nog steeds net zo magisch is als toen Turner het twee eeuwen geleden schilderde."

Bekijk hier de prijswinnende aflevering

Prijs per post
Tijdens het gala in Las Vegas zou de prijs worden overhandigd aan Marc Pos, producent van POSVIDEO, maar vanwege het coronavirus komt de prijs nu per post. Dat maakt de beloning niet minder mooi. Pos: “Het geheim van de Meester is en blijft een heel bijzonder project, waarin we tijdloze inspirerende verhalen vertellen over geniale mensen van weleer. Om juist in deze tijden zo’n belangrijke erkenning te krijgen is een fijn gegeven. Het geheim van de Meester-team is verguld met deze eer."

Het geheim van de Meester Extra: nieuwe video's
Liefhebbers kunnen in Het geheim van de Meester Extra nog eens genieten van de reconstructies die uit het programma zijn voortgekomen. In de 22 nieuwe korte video’s vertelt restaurator Michel van de Laar alles over alle 22 reconstructies van Het geheim van de Meester en vraagt naar reacties van museumbezoekers, die de reconstructie soms amper van het origineel kunnen onderscheiden. Bekijk de video's van Het geheim van de Meester Extra op de website van Het geheim van de Meester of bekijk ze de zomer van 2020 op NPO 2 Extra.