Menu
Plan je bezoek
  • Vanaf: 25 mei 2019
  • Tot en met: 01 september 2019
  • Locatie: Museum de Fundatie

Michael Triegel - Discordia concors

De schilderijen van Michael Triegel (1968) katapulteren je terug in de tijd. Zijn oeuvre lijkt afkomstig uit de Europese vroegrenaissance, maar bij nadere beschouwing is het echt werk van nu. Hij viert de pure, figuratieve schilderkunst en gebruikt daarvoor klassieke religieuze en profane motieven, maar geeft die een totaal nieuw gezicht. Museum de Fundatie toont van 25 mei t/m 1 september 2019 50 schilderijen (Fundatie Zwolle) en 30 werken op papier (Kasteel het Nijenhuis) van Michael Triegel op de tentoonstelling Discordia Concors (In harmonie met de tweedracht).

Michael Triegel studeerde aan de gerenommeerde Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig, waar hij les kreeg van Arno Rink en Ulrich Hachulla. Deze hogeschool is nauw verbonden aan de Neue Leipzicher Schule, een beweging van Duitse kunstenaars na de val van de Berlijnse muur waarvan Neo Rauch de belangrijkste representant is. Deze kunstenaars werken hoofdzakelijk in een figuratieve vormentaal. Triegel leerde in 2010 paus Benedictus XVI kennen, omdat hij een portret van hem maakte in opdracht van bisdom Regensburg. Hij bekeerde zich tot het katholicisme. Met het portret verwierf hij internationale bekendheid.

Michael Triegel, Theofanie, 2017, gemengde techniek op doek, 121 x 80 cm, particuliere collectie, © Pictoright Amsterdam 2019, foto: Galerie Schwind.

In thematiek en uitvoering ademen de schilderijen van Michael Triegel de sfeer van de vroege Renaissance. De schilder werkt in de stijl van de oude meesters, laag over laag, is zeer verfijnd in zijn techniek en weet daarmee weergaloze stofuitdrukkingen te creëren. Zijn werken lijken op altaarstukken – niet voor niets krijgt hij regelmatig opdrachten van de kerk – maar tegelijkertijd hebben ze iets bevreemdends en surreëels. De motieven worden namelijk niet verheerlijkt, ze zijn ontdaan van enige vorm van devotie.

Michael Triegel, Zelfportret, 2016, gemengde techniek op board, 70 x 45 cm, collectie Fritz P. Mayer, Frankfurt am Main | Leipzig, © Pictoright Amsterdam 2019, foto: Galerie Schwind.

Omdat klassieke onderwerpen als Christus’ kruisiging, Maria’s annunciatie, Leda en de zwaan en Orpheus en Eurydice overbekend zijn, denken we dat de verbeelding ervan voor de hand ligt. Niets is minder waar. Triegel roept vragen op en schept verwarring. Zo zit Christus in Triegels Avondmaal (1994) niet met zijn leerlingen, maar alleen aan tafel. Zijn gezicht anoniem gemaakt en het heilige tafereel geplaatst voor een zwart toneeldoek. In Persephone en Orpheus (2012)  staart een beeldschone, naakte Persephone, godin van het dodenrijk, de beschouwer hulpeloos aan. Een rode draad verbindt dierenschedels, een ledenpop – is het Eurydice? – en Orpheus alsof niet de godin maar het lot bepaalt over leven en dood.

Michael Triegel, Persephone en Orpheus, 2012, gemengde techniek op board, 200 x 110 cm, collectie Museum Barberini Potsdam, © Pictoright Amsterdam 2019, foto: Galerie Schwind.

Vergankelijkheid en schoonheid gaan bij de kunstenaar moeiteloos samen. Niet alleen in Triegels grote thematische werken, ook in stillevens waarin hij, bijvoorbeeld in Orbis pictus (2016), een fraai geschikt bloemboeket combineert met een Mariabeeld, antieke typemachine en twee gevilde schaapskoppen. Het is Triegels kracht vertrouwde iconografie in een provocerend spel van herkenning en verwarring te koppelen aan deze tijd.

Michael Triegel, Portret van Paus Benedictus XIV, 2010, gemengde techniek op board, 100,5 x 76 cm, collectie Institut Papst Benedikt XVI, Regensburg, © Pictoright Amsterdam 2019, foto: Galerie Schwind.

De tentoonstelling is een samenwerking met het Angermuseum in Erfurt, waar de tentoonstelling nog te zien is t/m 17 februari 2019. Bij Hirmer Verlag is de Duitstalige catalogus verschenen, met bijdragen van Matthias Bormuth, Horst Bredekamp, Joseph Haslinger en Kai-Uwe Schierz.


  • Vanaf: 25 May 2019
  • Tot en met: 01 Sep 2019
  • Locatie: Museum de Fundatie