Op Lowlands, van 17 t/m 19 augustus 2018 in Biddinghuizen, is Museum de Fundatie dit jaar aanwezig met twee enorme sculpturen: Mikkel van Tom Claassen en Stepping Stones van Ronald A. Westerhuis.

Mikkel van Tom Claassen (1964) is een 10 meter hoge ridder, opgebouwd uit nonchalant op elkaar geplaatste ‘stenen’ die samen het lijf vormen. De kolossale delen zijn geboetseerd uit piepschuim, overspoten met kunststof en zilvergrijze verf en geschakeerd met een stalen frame.

Tom Claassen, Mikkel, 2017, 10 meter (h), gemengde techniek. Collectie Museum de Fundatie (collectie  Provincie Overijssel in samenwerking met Lowlands), Zwolle en Heino/Wijhe.

Stepping Stones van Ronald A. Westerhuis (1971) is onderdeel van de tentoonstellingSize does Matter, nog t/m 2 september 2018 in Museum de Fundatie. Het verhuist voor één weekend van de Blijmarkt in Zwolle naar het festivalterrein in Biddinghuizen. Deze sculptuur bestaat uit op elkaar gestapelde schalen van roestvrij staal. De onderste twee schalen zijn gepolijst, waardoor de spiegelende oppervlaktes festivalbezoekers, landschap en wolkenlucht onderdeel laten zijn van het werk.

Ronald A. Westerhuis, Stepping Stones, 2018, 9,5 meter (h), roestvrij staal. Collectie van de kunstenaar.

Op zaterdag 18 augustus om 15:00 en 18:30 uur zijn er kunstenaarsgesprekken tussen kunstenaar Ronald A. Westerhuis en Ralph Keuning, directeur van Museum de Fundatie, in de tent van ARTtube.

Op vertoon van het polsbandje krijgen Lowlands-bezoekers na het festival t/m 31 oktober 2018 gratis toegang tot Kasteel het Nijenhuis en beeldentuin.

Museum de Fundatie & Lowlands
De samenwerking van Museum de Fundatie en Lowlands begon 10 jaar geleden. Samen kochten ze aan: Prolong van Heringa/Van Kalsbeek in 2008, RAWSOME! van Ronald A. Westerhuis in 2011, Ins Blaue van David Bade in 2012, Triomfboog van Yasser Ballemans in 2013 en Mikkel van Tom Claassen in 2017. De monumentale beelden maken deel uit van de kunstcollectie van de provincie Overijssel. Nadat ze drie achtereenvolgende jaren op het festivalterrein van Lowlands hebben gestaan, krijgen ze een permanente plek in de beeldentuin van Kasteel het Nijenhuis in Heino/Wijhe.