Van 14 september tot 8 december 2017 is op zes grote NS stations in Nederland de reizende portretten tentoonstelling FACE TIME te zien:

Amsterdam Amstel 14-9 t/m 01-10-2017
Almere centraal 2-10 t/m 12-10-2017
Den Haag centraal 13-10 t/m 25-10-2017
Breda 26-10 t/m 08-11-2017
Zwolle 9-11 t/m 22-11-2017
Arnhem 23-11 t/m 07-12-2017

Deze tentoonstelling, gemaakt door Dutch National Portrait Gallery, is onderdeel van het project ‘Identiteit in de samenleving’ van Stichting Kunst en Cultuur in Beweging. Elke twee weken reist de tentoonstelling naar een andere stad. Per dag komen meer dan 250.000 reizigers hierdoor in aanraking met kunst en cultuur. Daarbij vinden een aantal culturele activiteiten plaats op ieder station en in elke stad die wordt aangedaan. De activiteiten bestaan uit dans, schilderen, fotografie, film, theater, fashion en multimedia. Door multidisciplinaire activiteiten in te zetten op stations, waarin de verbinding met het publiek wordt gezocht, intensiveert het de beleving van de openbare ruimte en is er ruimte voor dialoog. Naast Museum de Fundatie, NS en de Dutch National Portrait Gallery leveren ook onderwijs- en culturele instellingen en kunstenaars een bijdrage aan het project, met als doel een groot publiek te bereiken met kunst en cultuur in de openbare ruimte.

‘Face time’ op station Amsterdam Amstel‘Face time op station Amsterdam Amstel.

FACE TIME

In FACE TIME reageren zes fotografen op zes schilderijen uit zes museumcollecties. De nieuwe generatie portrettisten leggen connecties tussen oude en nieuwe kunst en slaan een brug tussen kunstwerken en mensen. FACE TIME toont het niet aflatende belang om op vooroordelen en verschillen te blijven reflecteren en te blijven werken aan een samenleving waarin men niet alleen tolerant is, maar ook respect opbrengt voor degene die afwijkt.

Achtergrond

Diversiteit in een samenleving brengt vooroordelen met zich mee. Hoeveel weten we eigenlijk van elkaar? Hoe zien we onze eigen identiteit ten opzichte van die van de ander? En wat verbindt ons? Kunst en cultuur is bij uitstek het terrein waar mensen elkaar en zichzelf tegen kunnen komen. Door kunst en cultuur in de openbare ruimte van NS stations te plaatsen en zo naar een groot publiek te brengen wordt het thema identiteit in de samenleving belicht. Het doel van Kunst en Cultuur in Beweging is om via kunst en cultuur bij te dragen aan een samenleving waarin we elkaar niet alleen tolereren maar ook waarderen en respecteren, ondanks, en misschien wel dankzij, onze verschillen.

Culturele activiteiten op ieder station

Op elk station waar de portretten te zien zijn, organiseert stichting Kunst en Cultuur in Beweging culturele activiteiten rondom het thema identiteit in de samenleving. Door multidisciplinaire activiteiten in te zetten ontstaat verbinding met het publiek en wordt het station een plek waar een groot publiek geïnspireerd kan raken. Ook zijn er workshops op locatie waarin de thema’s identiteit en de diversiteit van de samenleving op diverse vlakken onder de aandacht worden gebracht.

kunstencultuurinbeweging.nl