Het bestuur van de Stichting Cultuurprijs Overijssel heeft op 10 juni bekend gemaakt dat de Cultuurprijs 2021 wordt toegekend aan Ralph Keuning, directeur van Museum de Fundatie Zwolle en Kasteel het Nijenhuis Heino/Wijhe. Zangeres MINKA uit Deventer is uitgeroepen tot het Cultuurtalent 2021. Beide winnen ze een oorkonde, een kunstwerk en een geldbedrag van tienduizend euro. De prijs wordt op 20 september uitgereikt, tijdens een feestelijke avond in Theater de Spiegel in Zwolle.

De jury van Cultuurprijs Overijssel bestaat uit voorzitter Henk Jan Meijer (oud-burgermeester Zwolle), Laurien Timmermans (directie ArtEZ Conservatoria), Gerard Cornelisse (oud-directeur Beeldenstorm, Bergen en Olbe) en Hein te Riele (oud-directeur VVV Deventer). De Cultuurprijs Overijssel wordt mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds en Provincie Overijssel.

Ralph Keuning, foto: Annabel Oosteweeghel

De jury over Ralph Keuning:
‘De Cultuurprijs Overijssel 2021 wordt Ralph Keuning bovenal toegekend, omdat hij meer is dan een succesvol museumdirecteur. Hij plaatst beeldende kunst midden op het maatschappelijk speelveld, is een ideeëngenerator en verbinder. Hij staat voor dynamische musea en hij wil zijn passie voor de beeldende kunst overbrengen op een groot en breed publiek.
Ralph Keuning positioneert de collectie van de beide musea (eigen collectie, nieuwe aankopen en schenkingen, en bruiklenen) met succes als van nationaal en internationaal belang. Hij daagt uit tot discussie over beeldende kunst, door spraakmakende tentoonstellingen, door publicaties, maar zeker ook door gesprek.’

Ralph Keuning is heel blij met de prijs: ‘Ik heb de provincie Overijssel diep in mijn hart zitten en beschouw de prijs als een aanmoediging om met kracht verder te werken aan de uitbouw van Museum de Fundatie en het culturele leven in Overijssel.’