Menu
Plan je bezoek
  • Vanaf: 18 januari 2019
  • Tot en met: 12 mei 2019
  • Locatie: Museum de Fundatie

VRIJHEID - DE VIJFTIG NEDERLANDSE KERNKUNSTWERKEN VANAF 1968

Vrijheid – de vijftig Nederlandse kernkunstwerken vanaf 1968 is een ambitieus en tegelijk nogal ongebruikelijk project: op deze tentoonstelling laten we de vijftig ‘kernkunstwerken’ zien, de toonaangevende kunstwerken die de afgelopen vijftig jaar in Nederland zijn gemaakt. Vrijheid is nadrukkelijk subjectief, en wil zowel een uitnodiging tot discussie zijn als een liefdesverklaring aan de Nederlandse kunst. Daarmee is Vrijheid een niet te missen expositie voor iedereen die eindelijk eens alle Nederlandse topkunstwerken van de afgelopen vijftig jaar bij elkaar wil zien. 

NOS Journaal over Vrijheid

Hans den Hartog Jager bij Tijd voor MAX (v.a. minuut 9:00)

de wereld draait door
(v.a. minuut 0:50 - minuut 3:00)

NU TE ZIEN, AVROTROS

Ferdi (1927-1969), Clementine’s Dream, 1968, schuimrubber en ‘Borg fabrics’ kunstbont, 70 x 90 x 170 cm, collectie Giotta en Ryu Tajiri (Foto © Egon Notermans).Seymour Likely, The Unexpected Return of Blinky Palermo from the Tropics, 1992, gemengde techniek, 445 x 390 cm, collectie Stedelijk Museum, Amsterdam, foto: Peter Tijhuis.

Een liefdesverklaring aan de Nederlandse kunst

Vrijheid wordt samengesteld door de kunstcriticus en auteur Hans den Hartog Jager (1968). Al eerder maakte hij in Museum de Fundatie de tentoonstellingen Meer licht (2010), over het sublieme in de kunst van nu, Meer macht (2014), over de mogelijkheid of onmogelijkheid voor kunstenaars om maatschappelijke processen te beïnvloeden en Zie de mens (2016): een portrettengalerij die zowel een overzicht gaf van de maatschappelijke veranderingen als van de ontwikkeling in de kunst van de afgelopen honderd jaar. 


Armando (1929-2018), Fahne, 1981, olieverf op doek, 240 x 175 cm, collectie Stedelijk Museum Amsterdam, © Pictoright Amsterdam 2019.

Atelier Van Lieshout, The Monument, 2015, brons, 431 x 220 x 208 cm, bruikleen van Atelier Van Lieshout, foto: Peter Tijhuis.


Juist in deze fragmentarische tijden, waarin de betekenis van veel zaken die in Nederland decennialang vanzelfsprekend leken opnieuw worden bevraagd, willen we tonen wat de essentiële kracht van kunst is: nieuwe vergezichten openen, vastgeroeste normen, waarden en vormen ter discussie stellen, de tijdgeest weerspiegelen, en daarop vooruitlopen. Daarom hebben we gekozen voor ‘vrijheid’ als dragend thema. Dat woord heeft in Nederland de laatste jaren een curieuze, bijna populistische politieke lading gekregen. Vijftig jaar geleden stond ‘vrijheid’ nog voor de nieuwe, revolutionaire ontwikkelingen waarmee bestaande patronen werden doorbroken, nu is het woord vooral een symbool geworden voor het vasthouden aan ‘authentieke Nederlandse waarden’. Tegelijk is het óók eenvoudig vol te houden dat het streven naar vrijheid, onafhankelijkheid, uniciteit, al die jaren een kernwaarde van hedendaagse kunst is gebleven. 


Marijke van Warmerdam (1959), Lichte Stelle,2000, 16 mm film loop, 2’53”, collectie van de kunstenaar.

Guido Geelen (1961), Zonder Titel R.K. 015, 1992, klei, 175 x 230 x 55 cm, Collectie De Pont museum, Tilburg, © Pictoright Amsterdam 2019.


Door de nadrukkelijke, bijna klassieke keuze voor vijftig ‘cruciale’ werken hopen we de belangrijkste elementen die in de huidige discussies steeds terugkomen op scherp te zetten. Kunst zou ongegeneerd moeten durven laten zien wat ze kan bijdragen aan het denken, welke unieke rol ze in de samenleving kan vervullen. Of het nu gaat om het belang van een (artistieke) traditie, de manier waarop kunst een nationale identiteit vertegenwoordigt, de mate waarin ze veranderende sociale verhoudingen in de maatschappij weerspiegelt. Maar, en dat is zeker zo belangrijk, de tentoonstelling wil de toeschouwer er ook van doordringen wat een geweldige kunst er de afgelopen vijftig jaar in Nederland is gemaakt, variërend van Jan Dibbets’ Perspective Correction (1968) tot Ria van Eyks My Woven Diary (1976-’77) van René Daniëls’ Aux Déon (1985) tot Natasja Kensmils Zelfportret met kruis (1999) en van Guido van der Werve’s Nummer acht: Everything is going to be all right (2009) tot Melanie Bonajo’s Night Soil #1 (2016). Kunst in Nederland is al decennia levend, krachtig en vrij – en dat mag best eens groots worden getoond. 

Door één keer zoveel ‘kernkunstwerken’ uit de afgelopen decennia bij elkaar te brengen willen we de actuele discussies over de rol van kunst in de maatschappij van nieuwe energie voorzien. Maar uiteindelijk hopen we vooral dat Vrijheid één grote viering wordt van de kracht van kunst: een tentoonstelling en een boek, om mensen te laten genieten, verdieping te bieden en aan te zetten tot denken, juist in deze wereld, in deze tijd. 

Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt een gelijknamig boek bij Uitgeverij Athenaeum-Polak & Van Gennep.


Vrijheid
 wordt ondersteund door: 


Guido van der Werve (1977), Nummer acht,everything is going to be alright, 2007, video loop, 10’10”, collectie van de kunstenaar en GRIMM, Amsterdam | New York (video still © Ben Geraerts).
Marc Mulders (1958), Het laatste oordeel, 2006, gebrandschilderd glas-in-lood raam, Sint-Janskathedraal ‘s Hertogenbosch

Rob Scholte (1958), Nostalgia, 1988, acrylverf op doek, 155 x 250 cm, Bischofberger Collection, Männedorf-Zurich, Switzerland, © Pictoright Amsterdam 2019.

Natasja Kensmil (1973), Zelfportret met kruis, 1999, olieverf op doek, 124 x 144 cm, AkzoNobel Art Foundation, © Pictoright Amsterdam 2019.

Viviane Sassen (1972), D.N.A., 2007, foto, 45 x 35 cm, collectie van de kunstenaar.

-

Afbeelding header: Zaalfoto Vrijheid – de vijftig Nederlandse kernkunstwerken vanaf 1968 (2019), v.l.n.r. Erik Andriesse (1957-1993), Amaryllis, 1988, acrylverf op doek, 280 x 380 cm, Stichting Erik Andriesse, in bruikleen aan het Noordbrabants Museum, ‘s-Hertogenbosch; Henk Visch (1950), Zonder titel (Brug), 1980, hout, staal en verf, 206 x 515 x 77 cm, collectie Kröller-Müller Museum, Otterlo, © Pictoright Amsterdam 2019; Ria van Eyk (1938), My Woven Diary, 1976-1977, geweven wol, 320 x 880 cm, collectie Stedelijk Museum, Amsterdam, foto: Peter Tijhuis.

De 50 kernkunstwerken van Vrijheid:

Ferdi Clementine’s Dream (1968)
Jan Dibbets Perspective Correction (1968)
Carel Visser Gevouwen kubus (1970)
Ger van Elk La Pièce (1971)
Hans Eijkelboom With my Family (1973)
Rob van Koningsbruggen Zonder titel (1975)
Bas Jan Ader In Search of the Miraculous (1975)
Ria van Eyk My Woven Diary 01-09-1976 – 31-05-1977 (1976-1977)
Henk Visch Zonder titel (1980)
Armando Fahne (1981)
Gerrit van Bakel Tarimmachine (1982)
Kees de Goede Roundabout A (1982)
Emo Verkerk Portret van Georges Simenon (1984)
René Daniëls Aux Déon (1985)
Erik Andriesse Amaryllis (1988)
Rob Scholte Nostalgia (1988)
Rob Birza Mickey of the Blind (Sea of Lights) (1989-1990)
Seymour Likely The Unexpected Return of Blinky Palermo from the Tropics (1992)
Mark Manders Fox/Mouse/Belt (1992)
Guido Geelen Zonder titel R.K. 015 (1992)
Rineke Dijkstra New Mothers (1994)
Moniek Toebosch De Engelenzender (1994)
Maria Roosen Bed (1994)
Marlene Dumas Naomi (1995)
Roy Villevoye Kó (Showing Primary Colors in Kombai) (1995)
Suchan Kinoshita Hok I (1996)
Daan van Golden Youth is an Art (1997)
Natasja Kensmil Zelfportret met kruis (1999)
Michael Raedecker kismet (1999)
Marijke van Warmerdam Lichte Stelle (2000)
Jeroen de Rijke / Willem de Rooij Bantar Gebang (2000)
Erik van Lieshout Lariam (2001)
Hans van Houwelingen Zuil van Lely (2002-2004)
Michael Tedja Out One Big King (2002-2012)
Job Koelewijn Jump (2005)
Viviane Sassen Lexicon (2005-2011)
Marcel van Eeden K.M. Wiegand, life and work (2006)
Aernout Mik Raw Footage (2006)
Marc Mulders Het laatste oordeel (2007)
Guido van der Werve Nummer acht, everything is going to be alright (2007)
Tjebbe Beekman Illya’s Birthroom (2008)
Renzo Martens Episode III: Enjoy Poverty (2008)
Atelier Van Lieshout The Monument (2010-2015)
Gert Jan Kocken Paul Tibbets, Pilot, B 29 Enola Gay, Hiroshima, 6 August 1945 (2010)
Jeroen Eisinga Springtime (2010-2011)
Folkert de Jong Actus Tragicus (2013)
Melanie Bonajo Night Soil I – Fake Paradise (2014)
Fiona Tan Linnaeus’ Flower Clock (1998)
Robert Zandvliet Stage of Being IV (2017)
Navid Nuur Firezeal (2014-2018)


  • Vanaf: 18 Jan 2019
  • Tot en met: 12 May 2019
  • Locatie: Museum de Fundatie

Bekijk ook deze tentoonstellingen