Het team van Het Geheim van de Meester kreeg van Museum de Fundatie de gelegenheid om wel héél dicht bij de meester in de buurt te komen. Het originele werk mocht voor één dag overkomen naar het atelier om het te onderwerpen aan technisch onderzoek. Verder bezoeken ze het atelier van Carel Willink, dat sinds zijn dood in 1983 nog helemaal intact is. Het is een schatkamer met bergen aan informatie over zijn werkwijze en de materialen die hij gebruikte.

Op het te reconstrueren schilderij staat Wilma Willink (1905-1960), de absolute muze van de schilder die zijn creatiedrang aanwakkerde. Zal het Charlotte Caspers lukken om eenzelfde connectie met haar te krijgen? Zelf noemde ze deze reconstructie ‘misschien wel de moeilijkste ooit’.

Bekijk de uitzending hier

Het originele schilderij uit de collectie van de Fundatie én de reconstructie van Het Geheim van de Meester zijn t/m zondag 2oktober 2017 te zien in het museum in Zwolle.