Menu
Plan your visit
  • Fundatie Collection

    The Fundatie Collection is an accumulation of over 11,000 works of art from several separate collections. Read more about the Fundatie Collection.

    read more

  • Dirk Hannema

    Dirk Hannema, former director of Museum Boymans, brought the large collection of visual arts together in the 20th century.

    Read more

  • A selection of the collection

    Explore some of our collection on this page. Search by maker, technique, date of manufacture or enter a search term of your own.

Terug naar collectie

Paul Citroen

Portret van Nico Jesse.

  • Portret van Nico Jesse.
  • De vriendschap tussen Paul Citroen en fotograaf Nico Jesse (1911-1976) is terug te voeren tot 1952. Uit dat jaar bestaat er een portrettekening door Citroen van Jesse.1 In 1954 publiceerde Jesse zijn fotoboek Vrouwen van Parijs, dat in vele landen een bestseller werd. Zijn werk staat in de traditie van de zogeheten ‘reportage humaniste’ en wordt geprezen om het respect voor en de betrokkenheid bij de mensen die hij op de gevoelige plaat vastlegde. Hij portretteerde onbekende mensen, maar ook sterren als Juliette Gréco en Federico Fellini. Citroen was voor de vijftien jaar jongere Jesse een groot voorbeeld. ‘In mijn jeugd bewonderde ik Paul afgodsgewijs’, schreef hij in 1956 bij de viering van Citroens zestigste verjaardag. ‘Hij behoorde tot de avantgarde. Hij opende nieuwe wegen. Als tekenaar, als schilder? Neen, als fotograaf.’ Samen gingen Citroen en Jesse regelmatig ‘uit fotograferen’, zoals Jesse het noemde. ‘Dan maken we fotografische grapjes, voeren achter elkaar zes broden aan de meeuwen of zoeken ‘rare’ schilders op.’ Citroen zei op zijn beurt over Jesse: ‘Nico Jesse pakt met het fototoestel het leven bij zijn lurven en het resultaat is: leven.’ In de jaren zeventig schilderde Citroen enkele van zijn beste portretten. Waar hij in de jaren zestig nog wel eens geforceerd zocht naar nieuwe wegen om zijn modellen weer te geven, concentreerde hij zich nu primair op de persoon. De monumentale indruk van het portret van Jesse wordt heel letterlijk veroorzaakt door het grote formaat en het feit dat we de fotograaf van heel dichtbij zien. Net als in de vroege portretten van Citroen is alleen het gezicht van de geportretteerde als een ruimtelijke vorm weergegeven. In de kleding en achtergrond heeft Citroen nauwelijks geprobeerd enige diepte te suggereren. Het resultaat hiervan is dat de aandacht van de beschouwer zich volledig richt op de karakteristieke kop van Jesse. - Afkomstig uit: R. Keuning & F. Hoekstra, Paul Citroen (1896-1983) Tussen modernisme en portret, Uitgeverij WBOOKS: 2008.
  • Paul Citroen
  • 1971-02-28
    • geheel hoogte: 120.0 cm
    • geheel breedte: 100.0 cm
  • olieverf op doek
  • Museum de Fundatie (collectie Provincie Overijssel), Zwolle en Heino/Wijhe
  • 9000004640