

Roze salon: muziek i.s.m. ArtEZ Conservatorium

Marianne von Werefkin – Roze salon: muziek i.s.m. ArtEZ Conservatorium
Vrijdag 29 en zaterdag 30 november
Museum de Fundatie Zwolle
Gratis toegankelijk met een geldig toegangsbewijs
Museum de Fundatie verandert drie keer tijdens de tentoonstelling Marianne von Werefkin – Pionier van het expressionisme in een ‘roze salon’, een ontmoetingsplek waarin er verbindingen met andere kunstdisciplines ontstaan, verschillende makers elkaar ontmoeten en het werk van Marianne von Werefkin in een breder perspectief wordt geplaatst. Op 29 en 30 november trappen we af met muziek, gevolgd door dans op 18 januari en literatuur en muziek op 8 maart. Hedendaagse makers – van studenten en veelbelovende talenten tot meer gevestigde namen – gaan in de roze salon in gesprek met het werk van Werefkin.
29 en 30 november: muziek in samenwerking met ArtEZ Conservatorium
Studenten van de Master of Music van het ArtEZ Conservatorium in Zwolle brengen geïnspireerd op het leven en werk van Werefkin acht verschillende performances ten gehore. Er zullen bestaande stukken van onder andere Ravel (1875-1937), Debussy (1862-1918), Schönberg (1874-1951) en Shostakovich (1906-1975) te horen zijn, maar ook composities die de studenten speciaal voor deze ‘roze salon’ gecomponeerd hebben, zullen uitgevoerd worden.
Bekijk hier de performances van een van de groepjes ArtEZ-studenten:
Deelnemende studenten: Mateo Viscarra Wilde (piano), Norbia Abulahati (cello), Alejandro Lopez Fernandez (fluit), Olga Garcia (piano), Irene Veredas Conejo (compositie), Violetta Fialko (piano), Tjerk Bakker (zang), Gijsbert Westland (zang), Nina Witsenburg (piano), Pedro Flores llorente (piano), Paloma Gomez Fernandez (piano), Lucia Garcia Bueno (piano), Laura Torres Morales (viool), Clara Sanchez Hernandez (cello), Hao Chen (piano), Zhiyu Lu (fluit), Norbia Abulahati (cello), Yuxin Hu (visuals), Carmen de Haan (zang), Trienke Dijkstra (viool), Joshua Hullu (viool), Bas Spitzen (gitaar), Xueshen Jin (synthesizer) Rick Tempelaar (video en muziek) en het Luminis Quartet, bestaande uit Ainoa Gonzales (fluit), Maria Sanchez Aroca (viool), Jara Ruiz Blanco (viool), Marina Berlanga Munoz (piano). Dit programma organiseert Museum de Fundatie in met het conservatorium van ArtEZ University of the Arts in Zwolle.
Check hier het programma voor vrijdag 29 november
Check hier het programma voor zaterdag 30 november
Werefkin en de roze salon
München is rond 1900 een van de belangrijkste centra van het modernisme en een magneet voor makers van alle disciplines. Daarom besluiten Werefkin en Jawlensky in 1896 vanuit Rusland te verhuizen naar de Duitse stad. Hun huis in de Giselastrasse, en met name hun ’roze salon’, wordt al snel een bekende culturele ontmoetingsplek. Kunstenaars als Kandinsky (1866-1944), Gabriele Münter (1877-1962) en Alfred Kubin (1877-1959) bezoeken vaak de roze salon, net als dansers als Clotilde von Derp (1892-1974) en Alexander Sacharoff (1886-1963) en schrijvers als Rainer Maria Rilke en Else Lasker-Schüler. De roze salon van Werefkin is de plek waar ideeën uitgewisseld worden, wederzijdse inspiratie wordt opgedaan en waar ruimte is voor experiment. Werefkin zelf bevindt zich juist in een artistieke identiteitscrisis. De tijd van het realisme is voorbij, hoe nu verder? Ook installeert Werefkin in hun huis een laboratorium voor onderzoek naar schildertechnieken, waar vele schilders gebruik van maken. Dankzij haar enorme kennis, vooruitstrevendheid, intellect en charisma is Werefkin rond 1900 de spil van het culturele leven in München. Zoals Gustav Pauli, destijds directeur van de Kunsthalle Bremen, over haar schrijft: ‘[ze was] het middelpunt, in zekere zin de overbrenger van bijna tastbare golven van energie... Ze domineerde niet alleen het gesprek, maar haar hele omgeving.’