Voor Museum de Fundatie was 2019 een goed jaar met 258.000 bezoekers: 211.000 in de Fundatie Zwolle en 47.000 in Kasteel het Nijenhuis. Er was veel aandacht van een jong publiek voor de tentoonstellingen Vrijheid, Pieter Henket’s Congo Tales en Sticks’ Onrust.

Voor de eigen collectie kocht het museum Tal van Neo Rauch aan, met financiële ondersteuning door de BankGiro Loterij, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds en haar themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst) en het Mondriaan Fonds. Van Pieter Henket en van Theo Wolvecamp werd werk verworven met steun van de BankGiro Loterij. De kunstcollectie van de provincie Overijssel werd uitgebreid met een bronzen beeld van Lotta Blokker.

Pieter Henket, 'The River' uit de serie Congo Tales, 2017. ©? Pieter Henket, courtesy Kahmann Gallery Produced by Tales of Us.

Museum de Fundatie presenteert ook in 2020 weer een boeiend tentoonstellingsprogramma. Nog tot en met a.s. zondag zijn Pieter Henket, Jeroen Krabbé en Sticks te zien. Op 18 januari openen de tentoonstellingen CRUX, schilderijen van de Neo Rauch-leerlingen Martin Kobe, Mirjam Völker, Robert Seidel en Titus Schade, Insomnia van Annabel Oosteweeghel, Relics of the Cold War van Martin Roemers en De Renovatie van Pim Trooster. Vervolgens opent in mei 2020 een groot retrospectief van Rob Scholte, een overzicht van Theo Kurpershoek en een multimediale installatie van Mariecke van der Linden en Yuri Honing. In september volgen de omvangrijke overzichtstentoonstelling van John Heartfield (in samenwerking met de Akademie der Künste, Berlijn en de Royal Academy of Arts, Londen) en tentoonstellingen van Bart Domburg en Lotta Blokker.

In 2018 was het bezoekersaantal van Museum de Fundatie 265.000. In de Fundatie Zwolle 220.000 en 45.000 in Kasteel het Nijenhuis. Daarvan bezochten 105.000 mensen de blockbuster Giacometti/Chadwick in Zwolle.